Sök

Isabella Löwengrip brädad av Jon Olsson

Löwengrip BeautyDB Equipmente-handel

Jon Olsson och Isabella Löwengrip. Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Så går den ekonomiska kampen mellan de två profilerna.

Vi på Breakit har skrivit mängder av artiklar om bloggaren Isabella Löwengrips framfart som entreprenör. Senast i förra veckan konstaterade vi att hon haft ett starkt 2018 – trots att en del börjat ifrågasätta hennes bolagsimperium.

Men samtidigt som Isabella Löwengrip får mycket uppmärksamhet för sina olika startup-initiativ så håller en annan svensk influencer på att bygga upp en verksamhet i samma storleksordning. Vi talar om Youtube-stjärnan Jon Olsson med i runda slängar 1,4 miljoner prenumeranter på sin videokanal.

Den tidigare skidåkaren Jon Olsson drar in mycket reklamintäkter på sin Youtube-kanal men har, precis som Isabella Löwengrip, också börjat använda sin gigantiska räckvidd för att sälja in sina egna produkter. Redan 2009 drog han igång väskmärket Douchebags tillsammans med norrmannen Truls Brataas. De senaste åren har omsättningen formligen exploderat i bolaget bakom Douchebags. Mellan 2017 och 2018 ökade omsättningen med 220 procent och under fjolåret fortsatte tillväxten.

Enligt den norska sajten Hegnar så ökade omsättningen då med 50 procent till motsvarande 120 miljoner kronor (112 miljoner norska kronor). Rörelseresultatet slutade på fina 18,2 miljoner kronor (16,9 miljoner norska kronor). 

De här siffrorna kan jämföras med guldägget i Isabella Löwengrips bolagsbygge, skönhetsmärket Löwengrip beauty. Där blev omsättningen i fjol 85 miljoner kronor (47 miljoner kronor för 2017) och rörelseresultatet 4 miljoner kronor (0,7 miljoner kronor 2017). Starka siffror för både Löwengrip och Olsson – men Jon Olsson vinner dock kampen både när det gäller omsättning och resultat med god marginal.

Om man ska fortsätta jämförelsen är det dock relevant att påpeka att Isabella Löwengrip har betydligt fler verksamheter i sin koncern jämfört med Jon Olsson. Dessutom har Isabella Löwengrip ett större ägande i Löwengrip beauty än vad Jon Olsson har i Douchebags ägarbolag DB Equipment. Isabella Löwengrip kontrollerar 50 procent av aktierna i Löwengrip beauty medan Jon Olsson, enligt sajten Hegnar, har 25,5 procent av aktierna i DB Equipment.

DI Digital var först med att uppmärksamma artikeln på norska Hegnar.

Läs mer