Brist på experter kan hota Northvolts jättefabrik i Skellefteå

Northvolt Elbilar
Brist på experter kan hota Northvolts jättefabrik i Skellefteå

Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Brist på ingenjörer kan hota Peter Carlssons miljardsatsning.

I juni blev det klart med finansieringen till Northvolts batterifabrik utanför Skellefteå. Totalt har man fått in de 16 miljarder som behövdes för att dra igång och bygga den första etappen av fabriken. Dessutom kunde man meddela att orderböcker var fulla ett par år framöver.

Under de närmaste året kommer Northvolt att anställa 500 personer, alltifrån maskinoperatörer till ingenjörer. När allt är uppe och rullar ska man ha 2.500 anställda.

"Vi tror att hälften av dem kan rekryteras lokalt, resten från övriga Sverige och utomlands, säger Jesper Wigardt, informationsansvarig på Northvolt till Dagens Nyheter.

"Vi är redan i dag 50 olika nationaliteter på företaget."

Men Northvolt är naturligtvis inte ensamma om att ha insett att batterier till elbilar är en riktig framtidsmarknad. Bland annat Peter Carlssons tidigare arbetsgivare Tesla satsar på att bygga en fabrik.

Och det innebär naturligtvis att konkurrensen om kompetens är stenhård. Främst är det ingenjörer från Japan och Sydkorea som är hett på marknaden – av de 50 som jobbar på Northvolts testanläggning i Västerås kommer 40 personer från de två länderna.

"Det är ju i de länderna som batteriindustrin har byggts upp där, så det är där experterna finns", säger Jesper Wigardt.

Trots den hårda konkurrensen tror han att det ska gå att locka personal från Asien till den norrländska kuststaden.

"Skellefteå ligger i en region med stark entreprenörsanda där det dras igång en rad satsningar inom energiomställning. Och så finns det ju också chans till ett rikt familjeliv med närhet till naturen."

Läs fler artiklar
LÄS MER