Sök

Efter konkurrentens drag – nu söker Tinder den perfekta matchen i Stockholm

TinderBumbleKarriär

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Amerikanska dejtingkriget trappas upp i Sverige.

Tinder är sedan flera år tillbaka etablerad som den största appen på den svenska dejtingmarknaden. Förra året använde 8 procent av svenskarna appen. Och bland personer i åldrarna 16 till 25 var siffran 27 procent enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet. 

Men konkurrensen hårdnar från nya aktörer. I våras kunde Breakit berätta att Tinders ärkerival på den amerikanska marknaden, dejtingappen Bumble, nu gör en stor offensiv på den svenska marknaden. 

På hemmamarknaden i USA är de två apparna ärkerivaler på flera sätt. Bumble-grundaren Whitney Wolfe hoppade av Tinder, som hon var med och skapade 2012, efter två år. I samband med det stämde hon bolaget för sexuella trakasserier och fick enligt uppgifter drygt en miljon dollar i en uppgörelse. 

Kort därpå grundade hon konkurrenten, som har ett lite annat fokus, bland annat är det enbart kvinnor som kan ta första steget. 

Sedan dess har Match, som äger Tinder, stämt Bumble efter anklagelser om stulna patent och missbrukande av affärshemligheter. Bumble har svarat med en motstämning. 

Nu, bara månader efter att Bumble offentliggjort sin satsning på den svenska marknaden står det klart att även Tinder gör en satsning här. Bolaget har tidigare inte haft något kontor eller någon personal i Sverige, men nu söker man en Norden-chef med fokus på Sverige. 

Enligt annonsen vill bolaget ha en person med minst åtta års erfarenhet inom marknadsföring och PR. Uppgiften blir i stort att öka intäkterna, genom att bland annat att sätta upp en marknadsförings- och affärsstrategi för marknaden. 

Läs mer