Så ska du bete dig som chef – annars kommer dina stjärnor att säga upp sig

Entreprenör Ledarskap
Så ska du bete dig som chef – annars kommer dina stjärnor att säga upp sig

Bo Mattsson, krönikör på Breakit. Foto: Sara Lindh.

Bo Mattsson

Krönikör

Som ledare är det frestande att bara "vara sig själv" på jobbet. Men ditt beteende är i många fall direkt avgörande för vilken kultur företaget får – och fel uppförande kan leda till att de vassaste talangerna lämnar firman. Bo Mattsson, investerare och serieentreprenör, ger här sina bästa råd för hur du som vd eller toppchef ska bete dig.

I den här texten gick jag igenom hur du som företagare hittar bra folk – som verkligen får din startup att bli något bra. Men nästan lika viktigt är hur du som vd eller grundare ska bete dig för att riktigt duktiga människor ska vilja jobba hos dig. Det handlar den här texten om.

Till att börja med: För att lyckas med ditt kulturbygge, så måste du i allt leva dina egna värderingar. Det funkar inte att som diverse politiker att ha en uppfattning hur man själv kan leva och hur andra bör leva.

Jag vet inte hur många gångar jag har tvingats att reflektera över hur viktig lilla jag tydligen är för vissa anställda. Underskatta inte betydelsen av dig själv och ditt eget beteende (även om det kan ta emot ibland)!

Ge få löften till personalen, men se för allt smör i Småland till att leverera på de löften du de facto gett. Missa aldrig detta – det är världens enklaste grej och ändå missar chefer detta dagligen

Om du anser att snabba beslut är en del av kulturen, ja, se då för fanken till att folk inte får vänta i veckor på att du tar ett beslut. Om det är ok för dig att anke-vanka fram och tillbaka så kommer andra människor, som ett brev på posten, också att börja skjuta upp beslut.

Jag skulle vilja påstå att om du lever upp till följande beteenden, så kommer din firma att få en kultur som i sig innebär förutsättningen för ett lyckat tillväxtbolag.
 

  • Du jobbar mer än samtliga andra
     
  • Du talar om dåliga nyheter snabbt, både internt och till styrelsen, skulle du nu till äventyrs ha en sådan. Bra nyheter ser du till att rätt person får kredd för. Dåliga nyheter tar du fullt ansvar för uppåt, men du ser till att den som orsakat problemet också får veta det och snabbt som sjuttsiken åtgärdar det. Var inte rädd för att skälla (vare sig uppåt eller nedåt, styrelsen är ett verktyg som alla andra).  
     
  • När företaget är litet, så är kulturen och ditt eget beteende samma sak. Se till att sprida den kulturen via all-hands möten varje vecka (om ni är geografiskt utspridda). Slack är nog bra, men tidssatta hang-outs har ett värde i sig. 
     
  • Du är en förväntningsmanager av rang. Ge få löften till personalen, men se för allt smör i Småland till att leverera på de löften du de facto gett. Missa aldrig detta – det är världens enklaste grej och ändå missar chefer detta dagligen, trots att vi alla vet hur viktigt det är. Jag glömmer själv, eftersom jag är en slarver, men har sedan tio år en vana att skriva upp så mycket som möjligt för att slippa stå där med skägget i brevlådan.
     
  • Låt dig höras och synas i landskapet och prata om vart ni är på väg. Har du en möjlighet att ta ett beslut öppet, gör det och passa dessutom samtidigt på att tala om varför och med vilken bakgrund beslutet tas. Inte sällan så bör det  beslutet just vara att be den människan som frågar, att själv ta beslutet.
     


Om du gör detta, och samtidigt lägger mycket på att verkligen rekrytera rätt personer, så har du byggt en grund för ett kulturellt starkt team.

Det är med oss gamlingar som med reklamen i våra daterade analoga medier – kostnaden är ofta negativt korrelerad till vad du får ut av det

Och, förresten, när du väl rekryterar: skriv annonsen själv och lägg den som en artikel på Linkedin. Det skapar en autenticitet som är ovärderlig och det kostar dessutom ingenting.

I början, om du är en duktig säljare av din vision, så kan du nästan lyckas med vad som helst (låg lön, ingen pension, men hög potentiell bonus och mycket optioner). Över tid, så måste du dock marknadsanpassa rubbet, förutsatt att du har pengar till det.

Och by the way, var inte rädd för att rekrytera litet annorlunda för att få mycket för pengarna. För trettio år sedan hade det betytt att du skulle anställa en utlandsfödd kvinna, idag betyder det att anställa någon som är äldre än 45. Det är med oss gamlingar som med reklamen i våra daterade analoga medier – kostnaden är ofta negativt korrelerad till vad du får ut av det.

Läs fler artiklar
LÄS MER