Sök

Åhléns försäljning rusar på nätet – trögt i butikerna

Åhlense-handel

Gustaf Öhrn, vd på Åhléns. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Dubblade nästan omsättningen på nätet.

I en intervju med Svenska Dagbladet för två år sen varnade Gustaf Öhrn, vd på varuhuskedjan Åhléns för en förestående varuhusdöd. Skälet var, som så många gånger, att e-handeln skulle ta över.

"Det kommer att gå fort", sa Öhrn då och även om det inte har gått blixtsnabbt har det varit tufft för butikerna de senaste åren.

Och det har också drabbat Åhléns.

En färsk årsredovisning som tidningen Market har tagit del av visar att försäljningen i Åhléns backade något under 2018. 

Däremot ökade onlineförsäljningen med 94 procent – nästan en fördubbling alltså.

Förlusten i Åhléns, som driver 60 varuhus i Sverige, ökade ändå till 144 miljoner förra året mot 66 miljoner 2017.

"Den påverkades av investeringar vi gjort i nya verksamheter och initiativ, en svag modehandel och en större avskrivning av det gamla affärssystemet som nu ersätts med ett nytt, säger Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Åhléns till Market.

Läs mer