Onlinepizzas vd slår tillbaka: “De har inte fattat hur tjänsten funkar”

Breakit - Onlinepizzas vd slår tillbaka: “De har inte fattat hur tjänsten funkar”
Anders Signell, vd på Onlinepizza. Foto: Pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Sajten har fått utstå hård kritik av pizzabagare i Göteborg. Nu svarar Onlinepizzas vd Anders Signell på kritiken.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det har stormat kring pizzabeställningstjänsten den senaste veckan. 44 pizzerior i Göteborg har gemensamt gått ut i media och beskrivit Onlinepizza som slavdrivare och sagt att tjänsten äter upp för mycket av deras vinster.

Bolaget bakar inga egna pizzor utan förmedlar bara beställningar till pizzerior från kunder som besöker bolagets sajt.

Onlinepizzas vd, Anders Signell, menar att hela konflikten den senaste veckan baseras på ett missförstånd om förhållandet mellan Onlinepizza och pizzeriorna.

“Vår affärsmodell bygger på att vi genererar fler beställningar åt bagarna. Inte att vi snor deras existerande kunder. Dessutom lyckas vi få tillbaka konsumenten fler gånger än pizzerian kan åstadkomma på egen hand. Det är det här vissa lokala bagare inte riktigt förstår. Det måste vi bli bättre på att kommunicera”, säger Anders Signell.

Hans resonemang går i korthet ut på att bolagets tjänst ska ge fler beställningar totalt för pizzeriorna, inte bara flytta över pizzabagarnas kunder till Onlinepizzas digitala plattform.

De nya ordrarna ska ge större vinstmarginal eftersom de fasta kostnaderna, som löner och lokal, inte påverkas.

Det är bara själva ingredienserna som blir en extra utgift för pizzeriorna - enligt Anders Signells argumentation.

De pizzabagare som protesterar mot tjänsten har en annan bild. De menar snarare att Onlinepizza är förödande för deras verksamhet eftersom sajten tar över direktrelationen med kunden - och sedan höjer sina avgifter mot bagarna.

“Vi har ett grundproblem när vi ska beskriva vår affärsmodell och vad vi genererar för nytta för restaurangerna. Alla bolag har en naturlig kundomsättning och vi måste förklara för pizzabagarna att vi räddar kunder och inte snor dem”, säger Anders Signell.

Blir det verkligen fler ordrar för pizzabagarna?
“Den slutsasten tror jag att man måste kunna dra. Om jag som restaurang såg att antalet ordrar inte ökade med oss så skulle jag väl dra öronen åt mig och hoppa av. Det är duktiga företagare som vet hur de driver sina bolag”, säger Anders Signell.

Onlinepizza ägs av den tyska matjätten Delivery Hero. Niklas Östberg, vd på Delivery Hero, backar upp Anders Signells resonemang och menar dessutom att bolaget har siffror som underbygger det.

“I våra marknadsundersökningar som vi gör varje månad kan vi se att mängden beställningar ökar med 100 procent till 150 procent för de konsumenter som ansluter till oss”, säger Niklas Östberg.

Samtidigt som bagarna kritiserar villkoren har Onlinepizza även anmälts till Konkurrensverket. Vi har tidigare rapporterat om konkurrenten Pizzahero som anklagar Onlinepizza för att förbjuda sina partners att samarbeta med Pizzahero parallellt.

Nu har det alltså gått så långt att Pizzahero har anmält Onlinepizza till Konkurrensverket.

Anders Signell anser dock att det i själva verket är Pizzahero som använder oschyssta metoder för att slå sig in på marknaden.

“Vi vänder oss inte alls mot att pizzeriorna använder flera tjänster samtidigt. Dessutom står de helt fritt att avsluta samarbetet med oss utan anledning. Det vi har reagerat på är konkurrenter som använder oschyssta metoder”, säger han.

Enligt Anders Signell handlar det om konkurrenter som ber pizzeriorna att leverera pizzor som har beställts genom Onlinepizza med budskapet att de kan använda konkurrentens tjänst nästa gång.

“Då har vi sagt att vi inte vill samarbeta med pizzeriorna om de använder tjänster som försöker ta våra kunder på ett så direkt sätt. Då är det vissa pizzerior som har valt att stanna med oss och säga upp samarbetet med vår konkurrent”, säger han.

Uppdatering: Pizzaheros grundare Niklas Nilsson förnekar bestämt påståendena om att Pizzahero ska ha försökt ta över Onlinepizzas kunder på det som Anders Signell beskriver ovan. Ord står mot ord, således.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel