Sök

Glädjebesked från Spotify – oväntat låg förlust

SpotifyMusik

Daniel Ek och Martin Lorentzon är grundare av Spotify. Foto: Ann Jonasson, Maja Suslin/TT samt Istockphoto.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Den svenska streamingpionjären avslöjar nya siffror.
Nu är bolaget nära lönsamhet sett till rörelseresultatet.

Daniel Eks streamingjätte är störst i världen. Men de senaste åren har Spotify fått några av världens mäktigaste techjättar som konkurrenter. 

Apple, Google och Amazon har alla sjösatt egna musiktjänster.

När Spotify vid lunch, svensk tid, släppte sin kvartalsrapport fick vi en ny temperaturmätare på hur bolaget mår. 

"Sammantaget slog affärerna våra förväntningar", skriver Spotify i rapporten. 

Framförallt minskar bolagets rörelseförlust drastiskt.

Trots det verkar aktiemarknadens reaktion inledningsvis vara sval. I den så kallade förhandeln var aktien ned strax över 4 procent två timmar efter att rapporten blev offentlig.

Här bryter vi ut det viktigaste från kvartalsrapporten.

Hur många betalar?

Det viktigaste långsiktiga nyckeltalet för Daniel Ek och hans gäng är antalet betalande prenumeranter. Där hade Spotifys prognos indikerat att man skulle nå 107-110 miljoner prenumeranter. 

I rapporten framgår nu att tjänsten har 108 miljoner betalande kunder. Det innebär en tillväxt på 31 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Analytikerkåren hade dock förväntat sig en något högre siffra, vilket lyfts fram som en möjlig anledning till att aktien föll efter rapporten.

Gällande antalet totala aktiva användare slog Spotify sina egna prognoser. 

"De flesta av våra geografiska regioner växte snabbare än vad vi hade förväntat oss", skriver Spotify i rapporten. 

Hur snabbt växer intäkterna?

Spotifys totala försäljning landade på 1.667 miljoner euro, motsvarade 17,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 31 procent jämfört med motsvarande period förra året, och snäppet bättre än vad analytikerna hade förväntat sig.

Här hade bolaget tidigare aviserat en förväntad tillväxt på 18-35 procent. 

Tjänar bolaget pengar?

Det korta svaret är nej, inte än. Spotifys chefer har varit tydliga med att man fortsatt prioriterat tillväxt framför lönsamhet – och de har inte velat uppge någon tidpunkt när bolaget ska börja gå plus.

Under årets andra kvartal landar dock rörelseresultatet på blott 3 miljoner euro, vilket motsvarar 32 miljoner kronor.

"Rörelsemarginalen var nära breakeven", konstaterar Spotify i rapporten och tillägger att detta sker trots de stora investeringarna i podcast-segmentet. 

Spotify uppgav tidigare i år ett väldigt stort spann på hur stor förlusten skulle bli: 15-95 miljoner euro. Dagens rapport är därmed en rejäl positiv överraskning.

Även bruttomarginalen, ett mått som speglar Spotifys intäkter kontra kostnader för att leverera innehållet (bland annat utbetalningar till rättighetsinnehavare, var bättre än väntat. Den landade på 26 procent.

Resultatet efter finansiella poster visar dock en förlust på 59 miljoner euro, motsvarande 630 miljoner kronor. Nettoförlusten per aktie var också högre än vad analytikerna hade väntat. 

Läs mer