Sök

Truecaller ber om ursäkt efter bugg

Truecallerfintech

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi på Truecaller. Foto: TT. Arkivbild från Istock.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Användare registrerades för betaltjänsten – mot sin vilja.

Appen Truecaller har blivit en stor succé i Indien, där den hjälper användare att sålla bort spamsamtal från robotuppringare. Bolaget har även lanserat en betaltjänst, kallad Truecaller Pay, som låter folk skicka och ta emot pengar med hjälp av appen. 

Nu rapporterar Techcrunch att användare i Indien under måndagen klagade över att de blivit registrerade för betaltjänsten mot sin vilja.

Användarna fick ett sms, där de ombads slutföra registreringen med hjälp av sin bank. Det hela renderade en del kritik på sociala medier, eftersom Truecallers grundmodell handlar om att användarna ska slippa spam.

Truecaller bekräftar incidenten, som uppstod i samband med en uppdatering av appen. Enligt bolaget rörde det sig om en bugg.

"Vi beklagar att denna version inte levde upp till vår kvalitetsstandard. Vi har agerat snabbt för att lösa problemet, och redan rullat ut en lagning i en ny version", uppger bolaget i ett uttalande till Techcrunch

Truecaller har över 100 miljoner användare. Bolaget har tidigare uppgett att en tiondel av användarna i Indien har registrerat sig för betaltjänsten.

Läs mer