Sök

Historiskt! Facebook avslöjar sina miljardintäkter i Sverige

Meta

Mark Zuckerberg. Bildmontage. Foto: Skärmklipp / TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Betalar fortfarande bara småpengar i skatt.

Annonsering på Facebook, och systerplattformen Instagram, har blivit något av en självklarhet för svenska företag.

Men hur mycket pengar som Facebook drar in i Sverige har länge varit en hemlighet. Pengarna har nämligen gått direkt till Irland, eftersom annonskunderna har fakturerats därifrån. 

Men i slutet av 2017 lovade Facebook dock att bolaget skulle gå mot en lokal modell, och redovisa intäkterna i respektive land. 

Nu har det första svenska bokslutet efter förändringen kommit. 

"Bolagets verksamhet utökades den 1 juli 2018 till att även omfatta reklamåterförsäljning till utsedda svenska kunder", står det i det färska bokslutet som Di Digital var först att rapportera om. 

Under de sex månaderna drog Facebook in 758,3 miljoner kronor. Uppräknat till ett helt år skulle det indikera intäkter på 1,5 miljarder kronor i Sverige. 

Dessa siffror inkluderar dock inte Facebooks mindre annonskunder, som köper sin reklam själva direkt via bolagets självbetjäningsverktyg. Utan här ingår de stora annonsköparna, och byråerna, som har kontakt med Facebooks Sverigekontor.

Även kostnaderna har ökat markant. Förutom personalkostnader och externa kostnader finns en ny kostnad på nära 600 miljoner. Denna kostnad är för "köpta tjänster", vilket till stor del är inköp från just Facebook. 91 procent av bolagets inköp har skett från bolag inom Facebook-koncernen. 

Detta tyder på att Facebook i Sverige fungerar lite som en mediebyrå, som säljer reklamutrymme till kunder lokalt men betalar för annonsutrymmet till sitt eget moderbolag. 

Det gör att Facebooks rörelseresultat i Sverige 2018 stannar på 17,4 miljoner kronor. 

Så trots de ökade intäkterna betalar Facebook fortsatt lite bolagsskatt, 6,8 miljoner kronor. Motsvarande siffra 2017 var 6,9 miljoner kronor. 

Nyheten om Facebooks förändrade redovisning tolkades av många medier, felaktigt, som att bolaget skulle börja skatta mer i Sverige. Läs gärna vår nyhetsanalys – som benar ut varför så inte är fallet.

På Breakit gör vi varje år ett försök att uppskatta Facebooks totala intäkter i Sverige. Här hittar du den senaste siffran.

Läs mer