Sök

Matsmart omsätter 277 miljoner på mat som andra inte vill sälja

Matsmartehandelmat

Från vänster: Medgrundarna av Matsmart Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Söderström. Foto: Matsmart/Johan Olsson

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Siktar på 400 miljoner i omsättning under året.

Matsmart är nätbutiken som har gjort en affär av att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts till rabatterade priser. Ofta handlar det om att bäst-före-datumet är nära att passera.

Bolaget har växt snabbt sedan det grundades 2014, med uppbackning av tunga aktörer som exempelvis Norrsken, Axel Johnson-koncernes investeringsbolag D-Ax och Northzone, för att nämna några. 

Det visar sig att den snabba tillväxttakten inte bröts 2018. Di Digital rapporterar att Matsmarts intäkter ökade med närmare 75 procent under fjolåret upp till cirka 277 miljoner kronor.

”Vi fortsätter att attrahera väldigt många nya kunder som aldrig använt Matsmart tidigare. Men vi är också duktiga på att få befintliga kunder att återkomma för nya köp, genom att hålla sortimentet uppdaterat och spännande”, säger vd:n och medgrundaren Karl Andersson till sajten.

I år hoppas de omsätta 400 miljoner kronor.

Samtidigt ökade också förlusterna från 45,5 miljoner kronor under 2017 till 64,5 miljoner förra året. Matsmart har bland annat gjort stora investeringar i sitt stora lager i Katrineholm.

Karl Andersson lyfter också fram klimat- och miljömedvetenhet som en viktig faktor bakom den snabba utvecklingen.

”Det är så klart fantastiskt för vår utveckling. Medvetenheten om hur vi kan spara på resurser är otroligt mycket större i dag än när vi startade 2014, och den fortsätter att sprida sig snabbt”, säger han.

Av årsredovisningen som Di Digital hänvisar till planerar näthandlaren också att genomföra ytterligare en kapitalanskaffning senare under året. Hittills har de tagit in cirka 175 miljoner kronor i riskkapital.

Läs mer