Sellpy slår mynt på gammalt skräp – tar in en miljon kronor i kapital

Breakit - Sellpy slår mynt på gammalt skräp – tar in en miljon kronor i kapital
Sellpy
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Har du högar med prylar du egentligen vill bli av med, men aldrig hinner ge bort eller sälja? I så fall är du långt i från ensam. Sellpy heter företaget som gjort det till sin affärsidé att hämta upp saker folk inte vill ha, men aldrig kommer sig för att bli av med.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Genom Sellpys hemsida beställer kunder hem påsar som de sedan fyller med saker de vill få i väg. Påsarna hämtas sedan upp av företaget Move by bike eller Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam själva.

“Från början hämtade vi upp allt själva, men nu har vi ett avtal med Move by bike som cyklar runt och plockar upp påsarna i innerstaden”, berättar Michael Arnör som är medgrundare och vd för Sellpy.

Och de kan verkligen behöva hjälp med att hämta. Sedan starten i september förra året har de fått in 600 påsar från privatpersoner runtom i Stockholm. Det motsvarar ungefär 5 000 grejer – 1 000 av dem har kommit in den här månaden.

“Det är klart att det blir arbetsintensivt, men vi blir snabbare och snabbare.”

Sellpy sorterar därefter prylarna de får in. Allt som de tror kan ge minst 50 kronor vid försäljning läggs ut på Tradera, det andra skänks till välgörenhet.

“Vårt mål är att kunna lägga ut 50 procent av det vi får in. Av det vi lägger upp har vi hittills lyckats sälja 70 procent”, säger Michael Arnör.

Efter att skatt och annonsplats betalats delar Sellpy vinsten med den som skänkt den sålda prylen. Det låter kanske krångligt, men enligt Michael Arnör fungerar det bra. Hittills har 40 procent av de som använt tjänsten beställt nya påsar, uppger han.

I februari omsatte företaget 100 000 kronor och enligt Michael Arnör kommer de att komma upp i 150 000 kronor i mars. Samtidigt har de tagit in en miljon kronor från investerare i sin senaste finansieringsrunda. En av dessa finansiärer är Per Bystedt som tidigare varit vd för TV3 och varit med och drog i gång spray.se. Michael Arnör berättar att Per Bystedt fungerar som mentor för företaget.

“Han har varit med från början och hjälper oss med saker som kontakter för finansiering. Han har betydligt större erfarenhet av att driva företag och ger oss även goda råd eller motivera oss med gamla war stories.”

Sellpy har också inlett ett samarbete med Tradera som kommer att puffa för deras tjänst i synnerhet för de som är trogna köpare på sajten, men sällan säljer egna saker.

“Våra kunder är alltifrån de som aldrig varit ute på Tradera till de som brukar sälja, men har grejer som de inte orkar lägga upp själva,” säger Michael Arnör.

Idén till Sellpy föddes när Michael Arnör flyttade hem till Sverige efter flera år i  USA och skulle rensa ut sitt gamla pojkrum hos sina föräldrar.

“Jag hade massor av grejer och började sortera upp dem i vad jag skulle sälja, ha kvar eller skänka bort. Men sedan blev det aldrig av att jag sålde något och Röda korset hade stängt när jag var där för att skänka”, säger Michael Arnör.

I dagsläget finns tjänsten bara i Stockholm, men Michael Arnör hoppas kunna expandera till andra städer och länder.

“Precis som alla andra startups vill vi erövra världen, men vi kommer att hålla oss i Stockholm till juli i alla fall, sedan får vi se. Personligen tycker jag att det är först när en idé har lyckats etablera sig i ytterligare en stad som det blir riktigt häftigt.”

Det måste ta ganska lång tid att sortera allting. Hur ska ni göra när ni växer?

"Vi har två stycken som jobbar extra just med att sortera och tanken är att vi ska ha fler anställda som jobbar med det. Vårt arbete kommer att handla om att bygga upp ett system som gör hanteringen så effektiv som möjligt", berättar Michael Arnör.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel