Från purjolöksförsäljare till Youtube-succé – de lockar miljonpublik med Matkoma

Youtube mat
Från purjolöksförsäljare till Youtube-succé – de lockar miljonpublik med Matkoma

Foto: Arkiv/Press & Skärmklipp.

Tobias Blixt

Reporter

Deras matätande lockar storpublik på Youtube – nu har de tagit nästa kliv i satsningen på Matkoma.

De har 250.000 följare på Youtube och deras klipp drar totalt in någonstans kring 3 miljoner visningar per månad enligt analysverktyget Socialblade. Genom att äta stora mängder mat har Adam Åstrand och Anton Lundell lyckats bygga en gedigen tittarskara som följer deras kanal Matkoma.

Matkoma grundades för tre år sedan, men det var först i höstas som de två barndomsvännerna satsade på allvar började arbeta heltid med kanalen.  

Redan innan Youtube-karriären hade Adam ett projekt som drog en hel del medial uppmärksamhet. Bland annat hos oss på Breakit. Det handlade om den lökiga blommogram-utmanaren Purjogram. Läs om den speciella affärsidén här

Den annorlunda tjänsten gick ut på att människor skulle skicka purjolökar till varandra i stället för blommor. Purjogram tickar fortfarande på med ett 100-tal beställningar i månaden meddelar Adam Åstrand, när Breakit ringer honom för att kolla hur det går med Youtube-äventyret, även om han inte har några tankar på att utveckla företaget vidare.

Istället har Matkoma vuxit sig allt större de senaste åren.

“Själva grejen att äta mycket har länge varit en grej för oss, det blev ofta en utmaning när vi var på en restaurang tillsammans att se om vi kunde äta upp den största portionen. Sen våren 2016 såg vi att det fanns en riktig utmaning i Helsingborg och vi började träna och peppa varandra inför det. Då fick vi smak för det här och sen har det egentligen bara rullat på”, berättar Adam Åstrand. 

Bolaget omsatte närmare 1 miljoner kronor under fjolåret, med några hundra tusen kronor i vinst. Adam Åstrand säger att utvecklingen av kanalen kom ganska naturligt.

“Vi pratade egentligen aldrig om vi skulle fortsätta eller inte, utan det blev mer 'vad är nästa grej att göra'. Men ganska tidigt kändes det som att kanalen skulle växa sig stor“, säger han och fortsätter.

“Nu har vi också blivit bättre på att ta mer betalt. Annonsintäkterna har ökat, vi tar ut två löner och vi försöker bekosta produktionen mycket mer. Men vi har egentligen bara en målsättning, att göra det bättre än vad det var förra veckan.”

Adam Åstrand berättar att det tidigare var svårt att locka annonsörer. Kanske för att många tyckte att det lät äckligt med två killar som bara skulle äta så mycket mat som möjligt på kort tid. Nu har de försökt utveckla konceptet med  andra typer av innehåll också. Men grundidén finns ändå kvar och nyligen hade de ett samarbete med Circle K där de utmanades att äta allt som fanns på deras meny.

“Det har släppt lite nu och blivit enklare att sälja, nu hör företag av sig till oss. Men det har varit ett samarbete varannan månad ungefär tidigare, företag blev nog lite avskräckta av vad vi gjorde.”

På frågan om de inte får kommentarer om sin konsumtion i tider då klimatmedvetenhet är en ständigt aktuell fråga svarar Adam Åstrand; 

“Vi är väldigt förskonade om att få kommentarer av den typen. Vi äter egentligen inte mer än någon annan sett över en veckas tid heller, vi samlar bara ihop allting till en dag och så käkar vi det då.”

“Vi är två personer som käkar en gång i veckan. Men visst, det kostar på miljön att skapa underhållning. Det gör det även om du åker du runt med en Diggiloo-turne, det är också underhållning som tär på miljön.”

Läs fler artiklar
LÄS MER