Sök

Dyr nota när Fishbrain utökar fångsten – håvar in mer pengar från investerarna

FishbrainSport

Johan Attby. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Det kostar att växa för fiskeappen som fyller kassan igen.

Fishbrain har utvecklats till ett socialt nätverk för sportfiskare och andra frälsta fiskefantaster. Den svenska appen har hittills lockat till sig 8 miljoner globala registrerade användare, varav 5 miljoner återfinns i USA som även är bolagets viktigaste marknad.

Investerarna har inte heller varit sena att nappa. Fishbrain har tagit in 230 miljoner kronor och fyllde senast i mars på kassan med 110 miljoner från spelare som B Capital.

Som vi tidigare rapporterat ökade omsättningen till 23 miljoner kronor medan förlusterna uppgick till 44 miljoner kronor under 2017. 

Nu visar nya siffror att Fishbrain nästintill dubblade omsättningen under förra året. Omsättningen landar på 44 miljoner kronor, en ökning som uppges vara helt enligt plan, och främst utgöras av intäkter från försäljning av månads- och årsabonnemang. 

Men det är inte bara omsättningen som ökat – förlusterna rusar och växer till 81 miljoner kronor. De största utgifterna ligger under "övriga externa poster" och "personalkostnader".

”Omsättningsökningen är enligt plan och förlusten lägre än vi budgeterat”, säger Johan Attby, grundare och vd för Fishbrain, till Breakit. 

Han förklarar att bolaget befunnit sig i en intensiv rekryteringsoffensiv, men att det faktiskt varit lite svårt att hitta folk på hemmaplan. I dagsläget arbetar runt 75 personer inom Fishbrain.

”Vi skulle egentligen ha anställt mer folk än vi lyckades med. Jag vill ha alla på vårt kontor i Stockholm och inte ha folk som jobbar remote, eller för mycket konsulter", säger Johan Attby. 

Med tanke på utgifterna, och de kommunicerade planerna på att ta in mer kapital, är det inte oväntat att fiskeappen precis fyllt på kassan.

Fishbrain tar in närmare 43 miljoner kronor från tidigare investerare som Northzone, Industrifonden och B Capital. 

Och mer pengar ska in. Ytterligare kapitalrundor väntar för att täcka tillväxt. 

”Resultatet börjar gå åt rätt håll med det kommer dröja innan vi blir lönsamma. Det har vi varit tydliga med mot våra ägare och det kommer kosta pengar att bygga den här plattformen”, säger Johan Attby. 

Grundaren förväntar sig ett resultatet i år kommer att ligga i linje med förlusten för 2018 medan omsättningen bör hålla samma procentuella tillväxt som tidigare.

Jämfört med 2017 så ökade intäkterna från betalande användare, prenumeranter, med 48 procent. Nu betalar runt 100.000 personer för premiumversionen av Fishbrain. I appen kan användaren bland annat hitta nya ställen att fiska på, registrera och jämföra statistik och mäta fiskedjup. USA utgör fortsatt den största marknaden och det är där man lägger större delen av sina marknadsföringsåtgärder.

”Sedan vill man att det ska gå fortare, men det går enligt plan. Vi har bra förutsättningar”, säger Johan Attby. 

 

Läs mer