Sök

Tillväxten fortsätter hacka för Happy Plugs – nu ska hörlurarna bli lönsamma

Happy Plugse-handelMusik

Tobias Ekman. Foto: happyplugs

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Vi ser positivt på det här året".

Svenska Happy Plugs, som främst förknippas med sina färgglada hörlurar, har fått ett stort internationellt genomslag. Utvecklingen tickade på bra tills det plötsligt blev grus i maskineriet under 2017. Omsättningen minskade, förlusterna ökade och bolagets vd lämnade för drygt ett år sedan. 

Bland ägarna återfinns riskkapitalbolaget Scope som investerade 60 miljoner kronor för två år sedan. 

Nu visar den nya årsredovisningen att omsättningen fortsätter att hacka för hörlursbolaget. Koncernen, som innefattar dotterbolag i Hongkong och USA, omsatte 87 miljoner kronor förra året. Det är en minskning från de 92 miljoner kronor som omsattes under 2017.

Happy Plugs fortsätter även att visa röda siffror, men utvecklingen går åt rätt håll. Hörlurarna backar 7,2 miljoner kronor under förra året, vilket är att jämföra med den tidigare förlusten på 26 miljoner kronor. 

”Målet var att först minska förlusterna, och det gjorde vi ganska kraftigt, vilket känns bra”, säger vd:n Tobias Ekman.

Han förklarar att bolaget genomförde nödvändiga organisatoriska förändringar under förra året. Intäkterna från största marknaden, den amerikanska, blev mindre än förväntat.  

”Vi hade problem i USA. Dels i konkurrensen, men även att vi hade ett stort sortiment av trådade hörlurar när den amerikanska marknaden ställde om och satsade mer mot trådlösa”, säger Tobias Ekman. 

Happy Plugs har rensat ut äldre produkter och fortsätter att satsa på nya produkter, bland annat trådlösa hörlurar, för att stärka positionen på marknaden. Hörlurarna säljs genom egen e-handel samt återförsäljare under varumärkena Happy Plugs och Yevo. 

I årsredovisningen framgår det att de senaste förändringarna resulterat i en "mindre, effektivare och med skalbar organisation." Under 2017 hade bolaget ett medelantal på 26 anställda. I dag arbetar ett 20-tal personer i bolaget, uppger vd:n.  

Enligt årsredovisningen var soliditeten i koncernen 0 vid årsskiftet samtidigt som det fanns runt 2,5 miljoner kronor kvar i kassan. Tobias Ekman vill inte uttala sig om hur bolagets ekonomiska tillstånd ser ut i dagsläget. 

”Jag vill inte gå in på detaljer”, säger han och fortsätter;

”Vi ser positivt på det här året. Vi har en ökad försäljning och det ser positivt ut på lönsamhetsfronten. Jag känner ingen oro, vi har självklart bra stöd av Scope och andra investerare”.

Han sticker inte under stol med att det är en tuff marknad, som innefattar storspelare som Apple. Som del i strategin har Happy Plugs bland annat knutit ett partnerskap med en säljagentur i USA och skalat upp närvaron i sociala medier. 

"Det ser väldigt positivt ut omsättnings- och lönsamhetsmässigt, samt med vårt nya designsamarbete med Saint Laurent och nya sortimentet av trådlösa hörlurar. Målsättningen är att vända till vinst", säger Tobias Ekman. 

 

Läs mer