Viagogo stoppas från att annonsera på Google

Viagogo e-handel
Viagogo stoppas från att annonsera på Google

Genrebild. Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Reporter

Sökjätten drar ur proppen.

Det finns gott om bolag som skor sig på att sälja evenemangsbiljetter i andra hand på nätet – och anmälningarna mot dem växer. 

När vi rapporterade om fenomenet i början av året stack bolaget Viagogo ut sett till antalet inkomna anmälningar till Konsumentverket.  Av 181 anmälningar i fjol handlade 131 om Viagogo. Det globala bolaget, med säte i Schweiz, ville inte heller besvara närmare frågor om verksamheten. 

Nu ryter sökjätten Google ifrån och förbjuder Viagogo att annonsera på plattformen, rapporterar BBC. 

I ett uttalade under onsdagen skriver Google följande;

”När personer använder vår plattform för att köpa biljetter vill vi försäkra oss om att de får en upplevelse de kan känna sig trygga i. Därför har vi strikta regler och vidtar nödvändiga åtgärder när det brister hos annonsörer”. 

Under förra året gick en rad aktörer i Storbritannien samman och skrev ett öppet brev till Google där de uppmanade dem att sätta stopp för Viagogo.

Enligt BBC kommer även brittiska CMA, som övervakar konkurrensen på marknaden, att dra bolaget inför domstol igen. Orsaken ska vara att de inte anser att Viagogo gjort nog för att förändra sina kritiserade metoder  Kritiken rör bland annat felaktig och missvisande information om antalet tillgängliga biljetter i syfte att få folk att köpa dem.

Viagogo har inte kommenterar uppgifterna. 

Läs fler artiklar
LÄS MER