Sök

Nischad jämförelsesajt ska bli deras vinnande startup-recept

PricerunnerPrisjaktJämförelsesajter

F.v. Justo Delbanco, Emil Janitzek och Peter Delbanco.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Gänget bakom Medicinpriser skyndar långsamt och nobbar riskkapital.

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag i segmentet “Veckans Break?”. Det är oftast unga svenska bolag som just har lanserat en produkt eller har stängt sin första kapitalrunda. Den här veckan är det dags för Medicinpriser, en startup med kontor i Limhamn och Göteborg.

Bolaget har valt att nischa in sig på apotek och att jämföra just medicinpriser. På det sättet skiljer de sig från sajter som Prisjakt och Pricerunner, där man kan jämföra priser på i princip vad som helst.

“Vi vill hellre vara en Usain Bolt som är bäst på en gren än att vara en tiokampare i mängden”, säger Justo Delbanco, vd och medgrundare på Medicinpriser.

Idén uppstod redan 2009 när grundarna jobbade på sin första idé, som var att skapa ett onlineapotek.

“När vi undersökte marknaden och skulle titta på priser märkte vi hur kopmlicerat det var. Så vi tänkte om helt enkelt och sedan 2012 har vi jobbat med jämförelsesajten”, säger Justo Delbanco.

Men det har tagit tid för bolaget att lansera en färdig produkt. Så sent som för tre veckor sedan lanserade bolaget sin sajt och en app för IOS. Det kommer dröja ytterligare innan bolaget tjänar pengar.

“Nu är vi helt och hållet fokuserade på att göra tjänsten så bra som möjligt och ta in feedback från våra användare. Det viktigaste för oss nu är att bygga upp användarbasen. Svenska apotek har 100 miljoner besök per år så det finns stor potential. När trafiken blir tillräckligt stor kommer bolag att vilja synas hos oss precis som på andra sajter”, säger Justo Delbanco.

Just nu blöder alltså bolaget kapital och kommer fortsätta med det till andra halvan av 2016. Trots att grundarna har finansierat bolaget helt själva är inte kapital något problem.

“Det där är ju alltid lite känsligt med pengar . Men jag kan säga att vi hittils har gått in med 4 miljoner. Sedan har vi garanterat att vi kan gå in med ungefär 10 miljoner till”, säger Justo Delbanco.

Så ni behöver inte ta in riskkapital direkt?

“Nej, inte för pengarnas skull i alla fall. Men det är klart att vi ser en skalbarhet och möjligheten att sprida konceptet utanför Sverige. Så man ska inte vara för arrogant heller. Kommer det ett bra erbjudande tackar man inte nej. Men det måste vara mer än bara kapitalet. Det ska vara rätt strategiskt beslut också”, säger Justo Delbanco.

Läs mer