Sök

Svenskar som vill sluta spela lockas till utländska sajter – genom Google-reklam

GoogleGamingnätcasino

Bildmontage. Foto: Istockphoto / Skärmdump

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Med köpta annonser på Google försöker utländska nätkasinon locka svenska spelare som stängt av sig genom Spelpaus.

Sedan årsskiftet är det möjligt för alla svenskar att stänga av sig från spel på exempelvis nätkasino- och bettingsajter. Självavstängningsregistret Spelpaus är ett resultat av den nya spellagstiftningen i Sverige, som alla spelbolag med licens måste kontrollera när en ny medlem försöker registrera sig. 

Men för Spelbolag utan licens, som förvisso inte får rikta sig direkt mot svenskar, gäller inte de reglerna. Det är inte heller förbjudet för svenskar att registrera sig och spela på olicensierade nätkasinon.

Nu avslöjar Dagens Nyheter att Google tillåtit annonsköp som riktar sig direkt till svenskar som har stängt av sig själva.

Sökresultaten visar att affiliate-bolag har köpt sökträffar på sökningar som “spelpaus.se”. Därmed hamnar de högst upp bland resultaten.

Det innebär helt enkelt att den som sökt på “spelpaus.se” – exempelvis en person med spelberoendeproblematik – inte får funktionen där spelaren kan stänga av sig själv som första förslag. Istället kommer en annons för en sajt som slussar vidare spelare till olicensierade nätkasinon.

”Bolag Utan Licens 2019 | Här gäller inte Spelpaus”, står det på en av annonserna, skriver DN.

På Spelinspektionen säger man till tidningen att det här är någonting som myndigheten ska undersöka. 

“Vi får avsätta resurser och titta närmre på företeelsen för att se om det faller under vårt eller konsumentverkets tillsyn. Vi måste få en uppfattning om vad det är för någonting för att veta vad vi kan göra åt det och vad nästa steg kan bli”, säger han.

Enligt DN har annonserna plockats bort av Google efter att tidningen kontaktat bolaget under onsdagen då de bryter mot sökjättens regler.

“Vi övervakar efterlevnaden av våra policyer när det gäller spelannonser och agerar när de inte följs. Vi har därför ingripit mot annonserna ifråga, säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google Sverige i ett mejl.

När Breakit under torsdagsförmiddagen gör en Google-sökning på “spelpaus” och "spelpaus.se" visar det sig att annonserna bara försvunnit på den ena sökningen. Den som googlar på "Spelpaus" får däremot fortfarande en annons för olicensierade spelbolag högst upp bland resultaten.

“Bäst bolag utan licens | Här gäller inte Spelpaus”, deklarerar annonsen. 

Flera av kasinosajterna har enligt DN också sajter på svenska, något som Spelinspektionen tidigare har lyft fram som ett exempel på hur spelbolagen inte får rikta sig mot svenska spelare. 

Läs mer