Sök

Chip i kroppen och känsliga hem - här är 10 trender du inte får missa

Krönika

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Viggo Cavling listar och analyserar de tio viktiga trender att hålla koll på.

Framtiden har aldrig varit så het som nu och följaktligen duggar framtidsrapporterna lika tätt som regnet i december. Den hetaste rapporten denna vecka är Ericsson consumerlabs 10 heta trender 2016. Rapporten bygger på 6649 smartphoneanvändares svar i 13 megastäder (vi i Stockholm fick inte vara med och svara). R

Respondenterna är mellan 15-69 år gamla och speglar 68 miljoner globala urbanister.

Rent generellt så konstaterar Ericsson samma sak som jag och Johan Staël von Holstein kom fram till senast vi åt frukost på Riche i denna något otydliga teckning:

Alla trender och snart all mänsklig aktivitet i dag utgår numera från internet. Vi snackar allt från sociala kontakter till shopping till musik och mat. Detta sker sömlöst tack vare wifi och mobilt bredband. Den fasta linan är alltså stendöd.

Eftersom alla är på internet hela tiden har fenomenet Early Adopters förlorat sin betydelse. En ny produkt eller tjänst kan bli globalt stor på bara några månader. Som Johan sa när vi drack kaffe. “Förr gick det att bygga bolag som var värda en miljard. I dag bygger entreprenörer nya bolag som TJÄNAR en miljard.” 

Trenden att konsumenterna springer före företagen är ännu starkare än tidigare. Och kunderna berättar mer än gärna vad de tycker om nya (och gamla) produkter och tjänster.

De företag som kan bygga in sitt NKI i sin affärsmodell är vinnare. Läs mitt gamla blogginlägg om detta här. Detta engagemang ska dock inte förväxlas med slacktivism = ett klick aktivism.

Ericsson varnar i ingressen att spådomarna i rapporten kan uppfattas som futuristiska. Håll alltså i hatten när ni läser denna lista.

1. Nätverkets livsstilseffekt

Människor 2015 är aktiva i flera sociala medier. Vad andra skriver påverkar våra val av hotell, krog och mat. 34 procent har redan testat tjänster som Airbnb och Uber. Det innebär att de snart kommer att testa peer-to-peer-lån och Sunfleet. 46 procent tror att denna utveckling kommer att demokratisera utbildningssystemet. Men som vanligt finns det några som försöker simma mot strömmen. 1 av 5 lever i dag liv som INTE påverkas av internet. Alla andra använder sina digitala nätverk för att höja sin livskvalitet.

2. Youtube lär fortsätta

2011 tankade vi upp 30 timmar rörlig bild varje minut på Youtube. I dag är denna siffra 300 timmar. I dag tittar var femte tonåring på Youtube tre timmar per dag. Siffran har mer än fördubblats sedan 2011. Just Youtube verkar vara ett fenomen för yngre, bara 9 procent i gruppen 30-34 år tittar på Youtube lika mycket som tonåringarna. Enligt rapporter till mig kommer Facebook snart att börja med rörlig bild på sina personsidor. Och ni som vill ha denna rapport som en film klicka här.

3. AI dödar skärmen

1950 började vi med skärmar i våra hem. TV:n flyttade in i vardagsrummet. Sedan dess har det rullat på med datorer, padda och lur. Men nu är det snart slut. Folk håller på att tröttna på skärmar som antingen är för stora eller för små och på batterier som alltid tar slut. Istället är det wareables och internet of thing som vi vill kommunicera med med hjälp av AI =  artificiell intelligens. Dessa AI interface vill vi prata med som vi pratar med människor. 73 procent vill använda detta vid sök. 44 procent vill ha AI som en lärare och 35 procent ser AI som en ny kompis. Någon att snacka väder och fotboll med. Verkligheten i filmen Her i vilken en författare blir förälskad i sitt operativ system är alltså inte långt borta.

4. Det virtuella blir på riktigt

Att folk vill köpa lägenheter med VR (Virtual Reality) har till och med förevarande statsminister Göran Persson fattat. Enligt rapporten kan 70 procent tänka sig detta. Drygt hälften kan tänka sig att arbeta i ett virtuellt kontor och runt 30 procent har inget emot att flörta med en blivande partner med VR. Att tekniken och apparaterna kommer att utvecklas är självklart eftersom hälften av respondenterna längtar efter hologram. 44 procent vill deras mat ska komma ut ur 3D-skrivaren.

5. Känsliga hem

Internet of things är gårdagens nyheter. Men vad sägs om internet of tegelstenar. 55 procent tror att detta kommer inom fem år. Jag tänker mig att materialet vi bygger våra hem med kommer att påminna om celler som kan kommunicera digitalt med andra celler och sedan rapportera till oss om det är en vattenläcka på gång eller om elen inte funkar i kylen. I rapporten tror man också att nästa steg är att luften ska bli digital. Sensorer kan känna av hur luften mår och om det behövs vädras…

6. Smart pendling

Tyvärr måste vi fortsätta att förflytta oss fysiskt även i framtiden. Pendling är grejen även i morgon. Krav på bussar och tåg kommer att öka eftersom vi vill vara online hela tiden och hela 55 procent är missnöjda med hur detta funkar i dag. Pendlare vill titta på video i mobilen och bli sömlöst uppdaterade om problem på resan. Smart pendling handlar inte längre om att ta folk från A till Ö utan att göra något meningsfullt av tiden vi förflyttar oss.

7. Akuten flyttar till Fejjan (typ)

I dag kommunicerar vi mer genom text än genom att prata i våra mobiler. Vi ringer inte längre till akuten när det händer en olycka, vi trycker på en knapp i en app. Tyvärr blir detta problem när vi är utomlands och har stängt av vårt mobila bredband. Bra läge för entreprenörer mao.

8. Chip i kroppen

Folk tycker att mobiler och wareables är fula. Det bästa vore om dessa funktioner opererades in under huden. Rapporten kallar fenomenet för interables. Dessa chip ska hjälpa oss att se, höra och minnas bättre. En av tre hoppas att chippen i kroppen ska addera information till det vi ser och hör runt omkring oss.

9. Hackarna fortsätter

Tyvärr kommer ovan att leda till våra gmail-konton blir hackade och våra datorer får virus. 3,2 miljarder internet-användare i världen gör att även tjuvar och idioter vill vara med och leka. Cyber-attackerna lär med andra ord fortsätta. Det viktiga är hur företag och organisationer klarar av detta tekniskt och kommunikativt. De företag som löser problem och inte ljuger om sina brister och problem är morgondagens vinnare.

10. I framtiden är alla Viggo Cavling

Jag var 21 år första gången jag kallade mig själv journalist. I framtiden kommer alla att se sig själva som journalister från födelsen och framåt. Människor som förmedlar sina upplevelser och erfarenheter till andra i olika kanaler och forum är ju de facto journalister. 34 procent av respondenterna som haft en dålig kundupplevelse vill berätta om detta för andra. Redan i dag läser 29 procent av de tillfrågade dessa åsikter. 27 procent delar dessa åsikter. Människor gillar att deras röst blir hörd. Hela 54 procent tror att internet kommer att innebär att visselblåsare får ännu mer utrymme att höra och avslöja korruption och kriminellt beteende.

Läs mer