Marika Baltscheffsky ska lyfta Meds – "Mycket större ambitioner än att slå Apotea"

Meds e-handel Hälsa
Marika Baltscheffsky ska lyfta Meds – "Mycket större ambitioner än att slå Apotea"

Marika Baltscheffsky. Foto: Press.

Towe Boström

Reporter

Marika Baltscheffsky lämnar Google för att vässa nätapoteket Meds.
"Vi ska bli det självklara apoteksvalet för svenskarna att gå till”, säger den nya marknadschefen.

Den lukrativa apoteksbranschen har, som så många andra branscher, också flyttat ut på nätet. Flera aktörer, som e-handelsjätten Apotea, låter nu kunderna köpa receptbelagd medicin och en uppsjö av andra produkter över nätet. 

Meds, som grundades för två år sedan av Joanna Elmes, Björn Thorngren och Adham Shawwaf är en annan utmanare inom segmentet. Nätapoteket lovar leverans redan samma dag, och inom en timme för dem som bor i Stockholm. 

Ambitionerna är stora och Meds stängde nyligen två rundor där de tog in närmare 100 miljoner kronor. 

Nu vässar Meds sitt team genom att rekrytera Marika Baltscheffsky till positionen som marknadschef.  Hon kommer närmast från Google där hon arbetat med att hjälpa företag med digitala marknadsföringsstrategier.

”Jag älskade att jobba på Google men när jag träffade Meds så blev jag såld på en gång. Apoteksbranschen är den mest spännande branschen inom e-handel eftersom den är underutvecklad och ligger så långt efter i digitaliseringen”, säger Marika Baltscheffsky till Breakit. 

Marika Baltscheffsky har gedigen erfarenhet av att arbeta med data för att optimera såväl marknadsföring som kundupplevelser – kunskaper som hon nu tänker tillämpa på Meds.

Hon säger att ambitionen är att vara "ledande inom innovativ och verkligt datadriven marknadsföring". Målet är bland annat göra Meds vassare med hjälp av kunddata. 

"Det finns en uppsjö av kunddata och signaler som inte används på rätt sätt, om alls, av företag idag. Jag vill använda denna data och kundinsikt som grund till allt ifrån kreativ utveckling och optimering, till medieplacering och produktutveckling", säger Marika Baltscheffsky.

Nätapoteket har tidigare inte haft någon marknadschef med övergripande ansvar för marknadsföringen. 

”Det är bland annat det som gör rollen spännande. Nu blir det nya tag och ett helhetsintryck i allt vi gör. Vi har redan haft ett första bra år och nu ska vi skala” .

Marika Baltscheffsky vill inte nödvändigtvis se Apotea som den stora konkurrenten – hon vill även slå de fysiska jättarna som Apoteket AB. 

”Både vi och Apotea är utmanare i branschen och vår ambition sträcker sig långt bortom att bli större än Apotea. Vi ska bli det självklara apoteksvalet för svenskarna att gå till”, säger Marika Baltscheffsky. 

I dag spenderas runt 45 miljarder kronor årligen via svenska apotek, men endast runt tio procent via nätet. Marika Baltscheffsky pekar på att det bara gått tio år sedan omregleringen av marknaden. 

"Vi har bara haft tio år av en öppen marknad. Vi har inte heller haft lika många uppstickare och hungriga entreprenörer här som förändrar beteendet".

Meds omsatte 25 miljoner kronor under förra året och räknar med att omsätta minst 100 miljoner kronor i år. 

Läs fler artiklar
LÄS MER