Sök

De säljer snälla tandborstar för 120 miljoner: "Inte varit några 40-timmarsveckor"

The Humble COe-handelHållbarhet

Oskar Holmblad.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

De miljövänliga tandborstarna ska dubbla omsättningen i år – minst.
”Det är nog ingen som undgått att det existerar ett stort krig mot plast just nu", säger The Humbles försäljningschef Oskar Holmblad.

The Humble Co. har gjort en riktig braksuccé sedan starten för fem år sedan. De ödmjuka tandborstarna, i miljövänlig bambu, har charmat in sig på över 50 marknader och sålts i svindlande 20 miljoner exemplar. 

Under förra året omsatte bolaget 60 miljoner kronor och gänget bakom borstarna har inga tankar på att slå av takten – snarare det motsatta.

I år ska The Humble Co. omsätta 120 miljoner kronor, och då är en dubblering av omsättningen ändå den ödmjuka prognosen. 

”Som vi taktar just nu går vi mot 120 miljoner, men räknar vi in föregående års trender skulle vi kunna landa på 140 också”, säger försäljningschefen Oskar Holmblad. 

Så vad är det som gör att så många törstar efter snälla och miljövänliga tandborstar då? 

”Det är nog ingen som undgått att det existerar ett stort krig mot plast just nu. Gemene man har insett att det finns hållbara alternativ och är villig att betala lite extra för det”, säger Oskar Holmblad. 

En annan bidragande faktor till utvecklingen är samarbeten med reseindustrin, främst flygbolagen, men även exempelvis kryssningsfartyg, hotell och andra företag. 

Bland kunderna återfinns partners som Lufthansa, Swiss Airlines och SAS. 

"Flygbolag omsätter enorma kvantiteter tandborstar och tandkräm och har lyckligtvis fått upp ögonen för miljövänligare alternativ". 

Den fysiska handeln är fortfarande den största intäktskällan för bolaget, vars produkter idag säljs genom återförsäljare i runt 50.000 butiker. 

Samtidigt ökar försäljningen genom e-handlare som Apotea kraftigt, enligt Oskar Holmblad.

Tandborstarna står idag för runt 70 procent av den totala omsättningen. Resterande sortiment utgörs exempelvis av tandkräm, produkter kopplade till munhygien och även sugrör i bambu. 

The Humble Co:s tillväxtstrategi går bland annat ut på att knyta starka partners, distributörer, till sig som sköter den lokala marknaden.  

Kommer tillväxten hålla i sig?

”Det är jag övertygad om. I takt med att vi etablerar oss på fler marknader, når fler återförsäljare och utökar produktsortimentet spår vi en ljus framtid". 

i år räknar The Humble Co. med att omsätta runt 120 miljoner kronor med en vinst på runt 40 miljoner kronor. 

Bolaget har varit vinstdrivande sedan starten – men tillväxt och framgång är inget som kommer gratis.

”Det vore en grov lögn att säga att det varit 40-timmarsveckor på kontoret. Alla plöjer ned väldigt många timmar och är väldigt dedikerade under tiden de är här".

Oskar Holmblad pekar även på att bolaget jobbar hårt för att hålla kostnaderna nere i produktionsleden. Produktionen av produkterna sker i olika delar av världen, tandborstar i Kina och tandtråden i Colombia, exempelvis. Detta för skapa ett brett nätverk av partners istället för att bli beroende av en enskild producent. 

Oskar Holmblad berättar även att The Humble Co. alltid lägger stora ordnar vilket håller nere priserna, och större delen av produkterna fraktas via båt. 

"Vår långsiktighet, och att vi bra koll på lagret, gör att vi slipper skeppa express, vilket är både miljövänligt och kostnadseffektivt" 

Läs mer