Sök

H&M:s budfavorit växer snabbt – men läcker pengar: "Redan omsatt mer i år"

Budbeee-handel

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT/Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Just nu är planen att växa in i fler marknader och jobba med tillväxt snarare än lönsamhet", säger Budbees vd Fredrik Hamilton till Breakit.

Det svenska budbolaget Budbee drivs såväl av stora ambitioner som tunga investerare. Bolaget fungerar som en länk mellan e-handlare och konsumenter genom snabba och flexibla leveranser direkt till dörren. 

Under förra året investerade Kinnevik 80 miljoner kronor i Budbee, och i våras återinvesterade såväl Kinnevik som H&M när bolaget tog in 50 miljoner kronor.

Pengarna ska användas till en expansion i Europa där Nederländerna är först ut. I dagsläget finns Budbee i flera större svenska städer samt Helsingfors och Köpenhamn. 

Nu avslöjar årsredovisningen hur det går för bolaget. Under förra året omsatte Budbee 55 miljoner kronor, ett rejält uppsving från omsättningen på 29 miljoner kronor för 2017. 

Fredrik Hamilton är vd och medgrundare. 

”Vi är nöjda med det. Sedan ska man tillägga att vi bara fokuserade på e-handeln under 2018. Vi höll på med mat (färskvaror) tidigare men det gör vi inte längre så e-handelsomsättningen ökar otroligt mycket”, säger Fredrik Hamilton.

Samtidigt stiger förlusterna från 17 miljoner kronor till minus 33 miljoner kronor, efter finansiella poster. Något som är ett resultat av flera satsningar, enligt Fredrik Hamilton.

“Framförallt på infrastruktur, sorteringsmaskiner och inventarier för att kunna bedriva verksamheten. Sedan har vi utökat teamet och satt upp flera parallella organisationer”. 

I dag samarbetar Budbee med ett hundratals e-handlare som erbjuder tjänsten vid köp. Det gäller exempelvis Apotea, Boozt och såklart ägaren H&M. 

Budbee hanterar allt från beräkning av leveranser till kundtjänst och övrig administration. Allting utöver själva utkörningen av pakten. Den biten läggs på externa åkerier runt om i landet och utgör en kostnadspost som landade på 44 miljoner kronor för 2018. 

Fredrik Hamilton vill inte lämna någon prognos för i år men bjuder på en liten karamell; 

”Jag kan säga att vi redan omsatt mer nu än vi gjorde förra året”. 

Härnäst väntar en storsatsning i Nederländerna där ambitionerna är stora. Budbee har hittills fokuserat på utvalda städer men i Nederländerna går bolaget nationell från dag ett. Korta avstånd och fler människor på mindre yta skapar perfekta förutsättningar för bolaget. 

”Det bor 17 miljoner människor där så det är mer än vad vi levererar idag. Vi tror att det kommer att bli en väldigt viktig marknad för oss”, säger Fredrik Hamilton.

Hur och när ska ni vända till vinst? 

”Just nu är planen att växa in i fler marknader och jobba med tillväxt snarare än lönsamhet. Självklart lönsamhet vid något tillfälle, men inte nu i alla fall”.

Läs mer