Miljonsmäll för Isabella Löwengrips sko-startup – "Kom inte som en chock"

Flattered
Miljonsmäll för Isabella Löwengrips sko-startup – "Kom inte som en chock"

Tobias Blixt

Reporter

Flattered missar målen.

Flattered heter mode-startupen som grundats av Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska tillsammans med radarparet Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Bolaget har, sedan starten 2013, haft en fin tillväxt på verksamheten, där de kränger sina premiumskor både via egen sajt och hos återförsäljare.

Mellan 2014 och 2017 ökade Flattereds omsättning från 3,6 miljoner kronor till 11,6 miljoner. Framgångarna lockade investerare och i slutet av 2018 tog bolaget in 15 miljoner kronor i riskkapital från investmentbolaget Spiltan.

“Vi tar in pengarna för att kunna öka farten ännu mer och växa internationellt”, sade Flattereds tidigare ordförande Pingis Hadenius till Breakit då.

Samtidigt meddelade bolaget att de siktade mot en omsättning på nära 25 miljoner kronor och ett resultat kring nollan under fjolåret. Den prognosen sprack däremot, kan Breakit nu berätta. 

Den färska årsredovisningen från Bolagsverket visar att Flattered under 2018 hade en nettoomsättning på knappa 17 miljoner kronor, med ett minusresultat på närmare 5 miljoner.

En bra bit ifrån den prognos som bolaget gav i oktober förra året alltså.

“Omsättningen blev lägre än planerat. Vi skulle lansera en ny sajt, vilket drog ut på tiden och påverkade försäljningen. Däremot gick försäljningen genom våra återförsäljare bra”, säger Flattereds vd Gustav Lidén och fortsätter:

“Det blev fel i höstas när prognosen för resultatet kommunicerades. Vi planerade inte ett nollresultat då och vi hade också med i kommunikationen till våra investerare att vi skulle backa. Så resultatet kom inte som en chock.”

Den nya sajten lanserades i maj i år och har haft en bra start, enligt Gustav Lidén. Han vågar däremot inte ge någon prognos för 2019, utöver att målen är höga. Han berättar också att det krävs satsningar utanför Sverige för att nå dit de vill med bolaget.

“Med de produkter och det prisläge vi har, måste vi ut internationellt för att nå den volym vi vill. Därför är det kul att vi har fått bra feedback från stora varuhus ute i Europa och att våra utlandsförsäljning på sajten går framåt så mycket. I dagsläget generas nästan hälften av vår omsättning utanför Sverige”, säger han.

I övrigt skriver bolaget att de har rustat bolaget för en mer aggressiv expansion. Något som har finansierats av den nyemission där Spiltan klev in som delägare i bolaget.

“Under det gångna året har Flattered gjort en rad insatser för att fortsatt utveckla produktsortimentet, stärka den egna digitala affären och bolagets exportförsäljning”, står det i förvaltningsberättelsen.

Läs fler artiklar
LÄS MER