Sök

Buddy pet foods lyxiga hundmat backas med miljonkapital

Buddy pet foodsdjur

Foto: Istockphotos + press

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Techprofiler investerar i prenumerationstjänst för hundmat.

Vid årsskiftet lämnade Alex Baumann rollen som Nordenchef på skönhetsbolaget Glossybox för att istället satsa på sin egen startup: Buddy pet foods.

Affärsidén är att erbjuda hundägare prenumerationer på hälsosam – och lite lyxigare – hundmat.

”Som djurägare känner jag att vi kan göra extremt mycket nytta här. Vi erbjuder bra och ärlig mat, med en schysstare kundupplevelse, samt försöker göra det lite roligare att köpa foder”, sade Alex Baumann då.

Bolaget säljer bland annat sina produkter direkt till hundägare och skippar på så sätt mellanhänder i form av butiker och återförsäljare.

Nu tar Buddy pet foods in 9 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer från bland annat riskkapitalbolaget Luminar Ventures, Dogbuddys grundare Richard Setterwall samt Adlibris- och Cmores tidigare vd Johan Kleberg.

”Vi lanserade i december 2018 och har växt på bra de första månaderna. Nu gäller det att sätta version 2.0 av den digitala upplevelsen, bygga ut organisationen, och stärka varumärket för att fortsätta vår tillväxt”, säger Alex Baumann.

I samma veva kliver Rachel Horsefield, vd på Beauty Division och styrelseledamot hos brittiska The Hut Group, Johan Kleberg samt Daniel Karsberg (Luminar Ventures) in i styrelsen.

Alex Baumann har grundat bolaget tillsammans med Erik Wide Gustafsson och Alexander Retzlik.

Läs mer