Sök

Natural Cycles dubblar omsättningen – "Vi rör oss i rätt riktning"

Natural CyclesHälsa

Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl. Foto: Press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Det är inte första gången som Natural Cycles möter stora hinder och det kommer inte heller att vara den sista”, säger p-appens grundare Raoul Scherwitzl.

2018 kom att bli ett tufft år för den svenska p-appen Natural Cycles, som backats med hundratals miljoner kronor från aktörer som EQT Ventures och Bonnier Growth Media. Produkten, som används för att undvika graviditet (eller för att bli gravid), hamnade bland annat under lupp efter larm om oönskade graviditeter. 

Läkemedelsverket tillsatte en utredning som sedan mynnade ut i att p-appen fick grönt ljus. Uppståndelsen har dock slagit negativt mot försäljningen, konstaterar bolaget i sin färska årsredovisning. 

Trots det redovisar Natural Cycles Nordic en nästintill dubblerad omsättning för 2018. Omsättningen landar på  81 miljoner kronor, jämfört med 41 miljoner kronor under 2017. Samtidigt steg förlusterna till ett minusresultat på 78 miljoner kronor för 2018, från 60 miljoner kronor under 2017. 

”Omsättningen växte under 2018 och förlusterna är under kontroll”, kommenterar Natural Cycles vd Raoul Scherwitzl. 

Det här ger dock inte hela bilden. Natural Cycles Nordic ägs av ett schweiziskt moderbolag och i koncernen ingår även dotterbolag i Tyskland, England och USA. Det är oklart hur stor del av den totala omsättningen som redovisas i det svenska bolaget. 

”Det är för komplicerat att förklara, tyvärr”, säger Raoul Scherwitzl.

Han konstaterar att uppståndelsen kring utredningen, som avslutades i höstas, gett kännbara effekter för nyförsäljningen. 

”Mediebevakningen kring utredningen påverkade försäljningen under 2018, men det vi gjort för att återuppbygga trovärdigheten kring varumärket har betalat tillbaka sig", säger Raoul Scherwitzl. 

I redovisningen skriver Natural Cycles att de prioriterat utbildning och information framför tillväxt i användare. Raoul Scherwitzl menar att uppståndelsen till viss del utbildat människor om att varken Natural Cycles eller andra preventivmedel är till 100 procent säkra. 

”Vi hade såklart föredragit att undvika de onödiga rubrikerna, men det är en del av att vara banbrytande och disruptiv. Det är inte första gången som Natural Cycles möter stora hinder och det kommer inte heller att vara den sista”, säger Raoul Scherwitzl. 

Samtidigt uppges en kraftig tillväxt i betalande användare ligga bakom den ökade omsättningen. Nya marknader som Storbritannien och USA pekas ut som drivkrafter, tillsammans med samarbeten med svenska apotek. 

Satsar i USA

Det var i våras som grundarparet Elina Berglund och Raoul Scherwitzl lämnade Sverige för New York. Något som skedde i samband med att den amerikanska läkemedelsmyndigheten gav Natural Cycles ett efterlängtat godkännande som öppnade upp den enorma USA-marknaden.

Enligt Raoul Scherwitzl är p-appens användare, runt 1 miljon personer, jämt fördelade över Sverige, Storbritannien, USA och resten av världen. 

För drygt en månad sedan varslades 16 tjänster, främst i Stockholm och Europa. Anledningen uppgavs vara en organisationsförändring för att satsa på USA, som nu ska vara på väg att bli den största marknaden. 

Fler personer ska anställas i USA och Natural Cycles jobbar bland annat för att få p-appen täckt av försäkring, det vill säga kostnadsfri för användare, i de amerikanska staterna. Raoul Scherwitzl säger att han inte hört talas om något bolag vars USA-satsning varit en dans på rosor.   

”Svåra saker tar tid. Vi rör oss i rätt riktning men det krävs mycket av hela bolaget för att få det att hända", säger Raoul Scherwitzl.

Läs mer