Sitoo växer globalt med nya medarbetare: “Vi hjälper handeln att motverka butiksdöden”

Sitoo
Sitoo växer globalt med nya medarbetare: “Vi hjälper handeln att motverka butiksdöden”

Sitoo är idag över 40 medarbetare, men siktar på att dubbla det antalet under det närmaste året. Foto: Johan Töpel.

Den svenska tillväxtraketen Sitoo har byggt en tjänst som gör det enkelt för butikspersonal att hålla koll på hela lagret och ge kunderna smartare service.
Nu söker de nya medarbetare till sin globala expansion.
“För den som har rätt energi finns det möjligheter att göra en fantastisk resa med oss närmaste åren”, säger medgrundaren Jens Levin.

Ett väldigt vanligt problem för butikspersonal är att olika system inte är synkade. Det innebär att det kan ta orimligt lång tid att exempelvis hjälpa en kund att hitta rätt produkt, eller se om en vara finns i lager.

Techbolaget Sitoo har tagit fram en lösning på det problemet.

Om du möjliggör för butikerna att sälja från alla lager samtidigt, i alla butiker, så anpassar du dig efter kundernas nya beteende, och de kommer bli nöjdare

Sitoo har byggt en digital tjänst som kopplar ihop alla system, synkar dem i realtid – och visar upp informationen i en användarvänlig och smidig digital tjänst.

“Vi är helt nischade på att lösa precis den här viktiga pusselbiten i flödet. Med vår tjänst smälter e-handel ihop med fysisk butik, och den personal som tidigare bara stod vid kassan kan ge sig ut på golvet med vår tjänst i en surfplatta och hjälpa kunderna. Vi är övertygade om att fysiska butiker har en framtid, men då krävs bättre service som vi möjliggör”, säger Jens Levin, vd och medgrundare.

Sitoos digitala tjänst används idag i Europa, Nordamerika, Asien och Australien av kunder som Nudie Jeans, Björn Borg och Lagerhaus.

Bolaget siktar på att finnas i 40 länder i slutet av 2020.

Nästa konkreta steg i Sitoos expansion är öppnandet av ett London-kontor i höst. Därefter väntar kontor i ytterligare länder. Foto: Johan Töpel.

“Det kan låta klyschigt, men vi söker personer med rätt attityd och inställning, helt enkelt. Man måste förstås kunna sitt hantverk, men det kan ofta vara ännu viktigare att man förstår retail och verkligen får energi av att lösa alla utmaningar som uppstår i ett globalt tillväxtbolag”, säger techbolagets rekryteringschef Sam Bertling.

Sitoo listar 3 saker med företagets kultur och värderingar som de är stolta över.

  • Jättetydligt fokus. Sitoo jobbar bara med detaljhandel, exempelvis butiker för kläder, skor, kosmetika, inredning och möbler. De tackar varje vecka nej till kunder från andra branscher, till exempel restauranger, eftersom de vill vara “bäst på en grej i stället för halvbra på flera”, som Jens Levin uttrycker det.
     

  • De anställda är drivna och taggade på att lösa problem tillsammans – även när det är bråttom. "Ibland händer det ju att en kund vill lansera med oss i nya butiker, i ett nytt land, med ganska kort varsel. Då kavlar verkligen alla upp armarna och jobbar gemensamt för att fixa det. Jag har aldrig tidigare jobbat på ett ställe med en så bra teamkänsla", säger Sam Bertling.
     

  • Möjligheten att vara med på en snabb och omvälvande resa. Bolaget är  fortfarande så pass litet att det finns väldigt goda möjligheter att avancera och förändra bolaget.


Sitoo siktar nu på att dubbla personalstyrkan under det närmaste året, för att kunna expandera i fler länder.

"Vi tror på fysisk handel. Butiksdöden är en myt! Vad det handlar om är att den fysiska butiken behöver digitaliseras, och där kommer vi in. Det kommer finnas enorm efterfrågan på vår lösning runtom i världen de närmaste åren", säger Jens Levin.

LEDIGA JOBB HOS SITOO JUST NU

FAKTA: SITOO

Huvudkontor: Stockholm, Urban Escape-huset

Antal anställda: Cirka 40 (juli 2019)

Den befintliga verksamheten startade hösten 2014.

Tagline: Bringing the Future of Retail to Life

Läs fler artiklar
LÄS MER