Filmtjänsten Voddler i akut ekonomisk kris

Breakit - Filmtjänsten Voddler i akut ekonomisk kris

Johan Larsson/Flickr

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

176 miljoner kronor i förlust. Det är Voddlers facit för de senaste fem åren – och nu ansöker bolaget om rekonstruktion, rapporterar Dagens media.

Det pratades om att videotjänsten Voddler skulle bli ett Spotify för film. 

Så blev det inte.

Enligt sajten Dagens Media har svenska Voddler, vars video-on-demand-tjänst lanserades 2009, hamnat i en akut ekonomisk kris. För att undvika konkurs har bolaget ansökt om rekonstruktion, vilket gäller både moderbolaget Voodler Group och dotterbolaget Voddler Sweden.

”Satsningen på att driva en VOD-tjänst riktad mot konsumentmarknaden har varit mycket kostsam och resulterat i stora skulder”, skriver Voddler i sin rekonstruktionsansökan.

När Voddler lanserades i Sverige hade bolaget en video on demand-tjänst som enbart riktade sig till konsumentmarknaden. Men på grund av höga kostnader för rättigheter, låga intäkter och stenhård konkurrens från nya aktörer som Netflix, HBO Nordic och de stora mediehusen, beslutade man sig för att lämna konsumentmarknaden.

Voddler började istället fokusera på att marknadsföra sin egenutvecklade teknik mot andra VOD-operatörer och innehållsägare.

Men den nya satsningen verkar inte ha gått vägen och enligt rekonstruktionsansökan har Voddler nu skulder på sammantaget nära 35 miljoner kronor.

Bolaget har hittills hållit verksamheten vid lev med hjälp av riskkapital, men att ta in nytt kapital bedöms dock vara ”mycket svårt” givet de ”omfattande skulder” som Voddler har. Bolaget planerar dock en nyemission som ska finansiera verksamheten fram till 2015.

Om rekonstruktionen går igenom väntar dock fortsatta satsningar på företagskunder.

”Bolaget kommer uteslutande att fokusera på företagsmarknaden. Detta kräver att teknologin paketeras på ett sätt som gör den enkel att integrera i kundernas tekniska plattformar”, står det i rekonstruktionsansökan.

Under femårsperioden 2009-2013 har Voddler gått med sammanlagt 176,3 miljoner kronor i förlust. Bolaget ska som mest ha nått en miljon användare.

Läs fler artiklar
LÄS MER