Sök

Maträddar-appen Karma dubblar förlusten: "Bara börjat vår resa"

KarmaHållbarhetmat

Karmas grundarteam.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Så går det för appen som vill rädda maten.

Appen Karmas affärsidé går ut på att rädda mat som restauranger, kaféer och mataffärer annars skulle ha slängt. Bolaget har backats med över hundra miljoner kronor och gått hem hos tunga investerare som Norrsken och Kinnevik.

Appen startade med ett fokus mot privatpersoner för tre år sedan och breddade sig nyligen så att även grossister och restauranger kan hjälpa varandra att minska matsvinnet.

Nu står det klart hur det gick för bolaget förra året.

Omsättningen landar på 3,8 miljoner kronor med ett minusresultat på 27,4 miljoner kronor. Det är att jämföra med en omsättning på 300.000 kronor för 2017 där Karma backade runt 12 miljoner kronor.

Karma kommenterar förlusten med att hänvisa till att de öppnat två nya utrikeskontor, fördubblat personalstyrkan och satsat på den internationella expansionen under året.

I dag finns Karma såväl i Sverige som i London och Paris. Runt 4.000 restauranger, caféer och matbutiker har anslutit sig för att rädda mat.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd på Karma, säger i ett pressmeddelande att bolaget kommer att fortsätta sträva efter ekonomisk hållbarhet.

”Även om förlust är att vänta sig i ett bolag i vår expansionsfas så är det viktigt att det finns långsiktig hållbarhet i modellen. Vi har mycket kvar att göra och har bara börjat på vår resa mot att eliminera matsvinnsproblemet i hela livsmedelskedjan och skapa den första matsvinnsfria generationen".

Läs mer