Speltechbolaget Kindred Group växer. Idag har de 25 miljoner kunder i Europa och Australien och har siktet inställt på att etablera sig USA och övriga världen. Men för ett bolag vars plattform hanterar i snitt 30 miljoner transaktioner dagligen, kommer expansionen inte bara med stora möjligheter utan också stora utmaningar. I en bransch där användarupplevelsen är allt måste plattformen ständigt leverera. Att ha en app som laggar på grund av att spelaren sitter långt från Kindreds datacenter är oacceptabelt. När plattformens arbetsbörda växer i takt med det globala antalet användare, måste Kindred skala upp globalt utan att samtidigt tappa markkontakten. > Kampanjer och bonuserbjudanden måste vara superlokala, men vi måste samtidigt > ha en stark global bas. ”Kampanjer och bonuserbjudanden måste vara superlokala, men vi måste samtidigt ha en stark global bas. Vi måste kunna ha vår plattform så nära våra kunder som möjligt. Det blir en teknikfråga: hur skalar vi upp utan att behöva anställa 3 000 till?” Sören Thörnlund är utvecklingschef på Kindred Group. Han är tydlig med att det inte skulle räcka med att ha ett enda stort, skalbart datacenter. Då blir de sårbara om något oförutsett händer. Samtidigt är det inte hållbart att bygga 20 datacenter och utveckla allt lokalt. ”Det skulle bli för spretigt. Om man begränsar antalet tekniska lösningar blir det enklare att byta ut delar. I stället för att varje team löser skalbarheten på egen hand vill vi göra det centralt med en globalt skalbar databas”, säger han. De främsta svårigheterna med att bygga en sådan har alltid varit att synkronisera databaserna så att de följer en gemensam klocka och att de är feltoleranta. Det är viktigt att alla noder är överens om i vilken ordning saker skett och att att inga händelser tappas bort. Äldre modeller baserades helt på atomur och GPS:er men idag finns protokoll för konsensus mellan databaser som till exempel Raft. ”För Kindred är det centralt att en kund har tillgång till rätt data oavsett vilket datacenter som levererar resultatet”. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/44003b723734a74845173826ef66da21.jpg]Sören Thörnlund. För två år sedan inledde Kindred Group därför ett samarbete med amerikanska Cockroach Labs, som utvecklar en världsomspännande geo-distribuerad plattform som knyter ihop och synkroniserar flera databaser. ”Cockroach har löst problemet med tidsstämplar och feltolerans. Med deras plattform kommer vi att kunna hantera 20 lokala datacenter som är 100 procent synkroniserade med varandra. Det här tillåter oss att styra användarupplevelsen och vara lokala där det gör skillnad, där våra kunder väljer att vara. Ifall ett datacenter går ner tar ett annat över. Vi har ett antal tjänster på Cockroach idag och bygger ut vår plattform bit för bit.” > Vi får en bra balans mellan att ha autonoma utvecklingsteam och samtidigt få > stordritfsfördelar. ”Det här kommer att göra att vi växa snabbare och växa mer hållbart. Vi får en bra balans mellan att ha autonoma utvecklingsteam och samtidigt få stordritfsfördelar. Det är jätteviktigt för att få en bra mix av lönsamhet och snabbrörlighet”, säger Sören Thörnlund som menar att det är viktigt att ligga i framkant tekniskt. ”Vi följer vad de stora techbolagen gör. Vi kikar på Amazon, Netflix, Google, Linkedin, Facebook och andra jättar. Vi har inte samma ekonomiska muskler som de har, men vi är bra på att driva utvecklingen och skaffa oss fördelar på grund av det”.