Sök

Starkt framåt för Readly – men förlusterna ökar i samma takt

Readly

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Readlys nya vd om siffrorna: "Vi har tungt stöd i ryggen".

Den Växjö-grundade magasintjänsten Readly har vuxit snabbt sedan start 2013. Förra året landade omsättningen på 195 miljoner kronor, en ökning med 54 procent. 

Förlusterna ökar dock lika mycket som omsättningen. Enligt den färska årsredovisningen gör bolaget ett minusresultat på 108 miljoner kronor.

“Pengarna har främst gått till marknadsföring av produkten, men vi har också ökat antalet anställda ganska rejält under året och har satsat på produktutveckling”, säger Maria Hedengren som är vd på Readly sedan april i år.

Hur länge kan ni fortsätta göra den här typen av förluster?

“Planen i närtid att prioritera tillväxt framför vinst. Det är en plan där vi har både styrelse och gamla och nya investerare med oss. Vi har tungt stöd i ryggen. Internt har vi så klart en plan för när vi ska gå med vinst, men det är för tidigt i nuläget”. 

Readly är en prenumerationstjänst, där intäkterna delas med förlagen. 

Börsen ett alternativ

Nyligen tog bolaget in 157 miljoner till en värdering på drygt 900 miljoner kronor i en runda som leddes av tredje AP-fonden.

Investeringen har spätt på rykten om att Readly skulle vara på väg till börsen. Även det faktum att bolaget rekryterat Maria Hedengren bidrar till börsspekulationerna. Hon kom nämligen från tjänsten som finanschef på Izettle där hon jobbat med fintechbolagets planerade notering (som slutade i ett uppköp av Paypal).

“Vi jobbar strategiskt med styrelse och ägare kring hur bolaget ska finansieras på sikt, börsnotering är ett alternativ. Men det finns inga konkreta beslut”, säger Maria Hedengren om spekulationerna. 

Det senaste året har Readly vuxit starkt i Tyskland, som seglat upp som bolagets största marknad. 

“Vi har satsat på Tyskland eftersom vi har sett stor potential där. Det finns en stor mängd magasinälskande människor i Tyskland, och vi har märkt att de gillar vår tjänst”. 

“Vi växer på alla våra marknader, men Tyskland växer snabbast”. 

Konkurrens från Apple

Marknaden för magasin globalt är värd 70 miljarder euro, enligt en rapport från PWC. Det är fyra gånger så mycket som musikmarknaden. Men medan musikbranschen har kommit långt i digitaliseringen ligger den så kallade digitala penetrationen när det kommer till magasin bara på 6,5 procent, enligt Maria Hedengren. 

“Vi ligger i framkant i en tidig våg av digitalisering. Magasinmarknaden kommer gå samma väg som musikbranschen, exakt hur stor den kommer vara om fem år kan jag inte säga, men den kommer växa väsentligt”, säger hon.

Men det finns fler som vill komma åt marknaden, inte minst Apple som förra året lanserade sin tjänst Apple News Plus. Tjänsten finns än så länge bara i USA, men fler länder väntar. 

Hur stort hot är det mot er verksamhet?

“Man ska alltid vara ödmjuk mot konkurrens, oavsett om det kommer från en jätte som Apple eller från någon mindre och mer nischad aktör. Men jag ser det som ett positivt tecken på att den här marknaden är så pass intressant”.

“Baksidan av att vara en pionjär är att man får dra hela undervisningen av marknaden själv. Nu får vi kanske draghjälp av dem . Samtidigt är deras tjänst mer artikelbaserad och har ett lite smalare utbud. Vi har fler länder och magasinen helt oavkortade”, säger Maria Hedengren.

Är det inte svårt att konkurrera med ett glansigt magasin?

“Jo, visst. Men vår produkt har lyckats förmedla mycket av magasinkänslan, man bläddrar och får hela upplagor. Vi har stor respekt för och tar hänsyn till förlagens ursprungsidéer”. 

Hur länge stannar en genomsnittskund i tjänsten?

“Vi har en enormt ‘sticky’ produkt. Väldigt många stannar enormt länge på plattformen. Bland de första som skaffade tjänsten för fem år sedan är en bra bit över 40 procent fortfarande kvar”. 

Läs mer