Sök

Spotify får 37.600 jobbansökningar – varje månad: "Just nu är det jättesexigt att jobba här"

SpotifyRekryteringMusik

Katarina Berg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Spotifys HR-chef Katarina Berg berättar om hur hon gör för att locka talanger till den svenska techjätten.

Stockholm rankas högt bland världens startupstäder – men konkurrensen är hård. Är Sveriges topposition i själva verket hotad?

Det frågade vi oss under ett panelsamtal på Breakits och Företagsakademins scen i Almedalen där bland annat Spotifys HR-chef Katarina Berg närvarande.

Hon är däremot inte så sugen på att jämföra Stockholm med Silicon Valley – åtminstone inte när hon ska rekrytera.

”Jag brukar omnämna det som Silicon Forrest, för man vill inte vara nummer två. Våra talanger kommer hit för sådant de inte skulle kunna få i The Bay Area”, säger Katarina Berg.

Spotify-chefen pekar på flera faktorer som ligger svenska bolag till fördel i kampen om talangerna. Som autonomi, kompetensutveckling, föräldraledighet och work-life balance. 

Snabbväxande Spotify är som bekant ett hett villebråd på arbetsmarknaden och snittet låg länge på 25.000 jobbansökningar i månaden.

Nu har den siffran ökat rejält, berättar Katarina Berg.

”Nu snittar vi 37.600 ansökningar i månaden”, säger hon, och tillägger:

”Just nu är det jättesexigt att jobba på Spotify, men det kan ändra sig på en sekund."

Katarina Berg understryker även vikten att tydligt förmedla vad som erbjuds medarbetaren, både inom organisationen och livet runt om, när man rekryterar talanger från andra länder.

”Jag tror att det de kallar den skandinaviska modellen är det man köper in sig på. Att man både kan göra en privat och en professionell karriär. Man kan vara en närvarande föräldrar och ändå ha ett krävande jobb”.

Även om det många ansökningar att hugga in på ligger den stora utmaningen ändå i att introducera nyanställda i verksamheten.

”Det blir lite som en orm som ätit ett väldigt stort byte och sedan sätter det sig på mitten innan matsmältningen satt igång", säger Katarina Berg.

Allt fler kvinnor på Spotify

Katarina Berg berättar även att Spotify hade 17 procent kvinnor när hon började för fem år sedan. Därefter har musikjätten arbetat aktivt med frågan och i dag är 40 procent av de anställda kvinnor. 

”Vi är inte klara och vi är inte nöjda. Tålamod är inte min OS-gren och jag tycker att det går för långsamt”, säger Katarina Berg.

Hon fick även frågan om huruvida det finns en ”bromance-kultur” på Spotify.

”Daniel (Ek, grundare av Spotify, reds anm.) är ju inte så mycket bromance”, säger Katarina Berg och möts av ett skratt.

Läs mer