Erik Jonsson utmanar Zalandos systersajt med outlet i Vietnam

Breakit - Erik Jonsson utmanar Zalandos systersajt med outlet i Vietnam
Erik Jonsson, medgrundare och vd för Top Mot. PRESSBILD.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Svenske Erik Jonsson har byggt upp en flash sale-sajt, en sorts digital outlet, i Vietnam. Nu har han 50 anställda - och expanderar i rasande tempo. "Vi vill göra det till en daglig rutin hos vietnameserna att kolla sajten varje dag klockan 10", säger han.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Top Mot är en så kallad flash sales-sajt, vilket kan beskrivas som ett fyndvaruhus med väldigt korta säljkampanjer. En och samma produkt får bara finnas ute i högst fem dagar.

Bolaget har hittills skrivit avtal med ett hundratal handlare inom kläder, skor, accessoarer och kosmetika.  

“Stora märken vill helst inte köra så mycket säsongsrea i sin egen butik. Då sköter vi deras rea åt dem så att de kan fokusera på att sälja sina senaste varor istället,” säger Erik Jonsson, medgrundare och vd för Top Mot.

Sedan lanseringen den 1 december har 10.000 personer bett om att få gå med. Inom de närmaste veckorna kommer det bli fritt fram för vem som helst att shoppa.

“Framöver vill vi göra det till en daglig rutin hos vietnameserna att kolla sajten varje dag klockan 10 då vi släpper nya produkter och kampanjer. Affärsmodellen fungerar väldigt bra i Vietnam. 65 procent av befolkningen är under 35 år och det är en av världens snabbast växande marknader,” säger Erik Jonsson.

Han är uppvuxen i Kristianstad och träffade sin fru Trang när han pluggade i London. Efter att ha jobbat på investmentbank ett par år bestämde sig paret för att flytta till Saigon där Trang är född.

Han började att arbeta som vd för Zalora, som är e-handelsjätten Zalandos systerbolag i Vietnam.

“Vi körde regelbundna flash sales på Zalora och jag tyckte det skulle passa bra att lansera en sådan sajt här. En nära vän hade investerat i kinesiska VIP.com som är en av världens största företag inom området. Jag lyckades få till ett möte med deras vd och ekonomichef som var väldigt stöttande. Efter det hade jag mer kött på benen och kunde börja bygga Top Mot,” säger Erik Jonsson.

Sedan dess har bolaget tagit in en såddrunda från ett antal privatinvesterare på runt 4 miljoner kronor och håller i skrivande stund på att stänga en ängelrunda på 5-10 miljoner kronor.

En av investerarna är medgrundaren till den amerikanska flash sale-sajten Gilt, Phong Nguyen. Förra året omsatte Gilt 650 miljoner dollar eller 5,5 miljarder svenska kronor.

Hittills har Top Mot anställt 50 personer. Inom det närmsta året är målet att dubbla det antalet.

“Vi säljer inga dyra designermärken utan det ska vara produkter för den breda massan. Målgruppen är kvinnor mellan 25 och 40 år som är mer priskänsliga än trendkänsliga,” säger Erik Jonsson.

Bolaget tjänar pengar genom att ta ut en procentsats av allt som de andra handlarna lyckas sälja via sajten.

En majoritet av märkena, 70-80 procent, är lokala men det går även att fynda varor från exempelvis Converse, Accessorize och nästa vecka kommer det svenska klockmärket Daniel Wellington att dyka upp på Top Mot.

Att driva företag i Vietnam skiljer sig så klart väsentligt från Sverige. Hela 95 procent av ordrarna betalas till exempel i dörren och endast 5 procent med bankkort.

“Vi får sköta logistiken på ett helt nytt sätt. Om vi tar 3-4 dagar på oss att leverera varan så ökar våra avbeställningar och då får vi ta den kostnaden själv. Kunden har makten ända fram till dörren. Att lagerhålla varor i ett fuktigt klimat fungerar i cirka sex månader, sedan får du kassera det. Det är därför det är sådant tryck på att sälja sakerna.”

Hur skiljer sig själva affärskulturen mellan människor åt?

“I Sverige litar vi väldigt mycket på folk och det ska vara ordning och reda. Vi säljer jordgubbar i en låda medan man här säljer dem i en plastpåse så att man kan kolla att det inte ligger ett äpple i botten. När vi träffar ett stort märke måste vi jobba på relationen över tid,” säger Erik Jonsson.

Hur ser konkurrensen ut på den vietnamesiska marknaden?

“För tillfället gör ingen annan det vi gör. Zalora vill inte fokusera för mycket på rea utan är mer trendsättande. Sedan finns det en del Grouponkloner men de kör mycket kuponger på främst spa och restauranger.”

Läs fler artiklar
LÄS MER