Digitala brevlådan Kivra bryter trenden – nu minskar förlusterna

Kivra Digitalisering
Digitala brevlådan Kivra bryter trenden – nu minskar förlusterna

Tobias Blixt

Reporter

Nya vd:n Anna Bäck: "Ett fantastiskt år"

Med sin digitala brevlåda vill Kivra förpassa fönsterkuvert – och annan papperspost – till det förgångna. Produkten har hittills lockat många användare, den senaste siffran från bolaget själva visar att 3,2 miljoner personer och 40.000 företag idag använder tjänsten.

Antalet avsändare, alltså de som Kivra tjänar sina pengar på, ligger samtidigt på 15.000 och ökar enligt bolaget med ett tusental i månaden. 

Ribban har sedan starten legat högt. Kivra vill att deras app ska vara lika självklar i svenskarnas mobiltelefoner som Swish och Bankid är.

Men dit är det en bit kvar. BankId har enligt sina egna siffror cirka 7,5 miljoner användare i dagsläget och Swish ligger hack i häl.

Samtidigt som Kivra har vuxit snabbt så har bolagets förluster hittills vuxit ikapp med omsättningen. Men nu visar den färska årsredovisningen på ett trendskifte i bolaget, kan Breakit berätta.

Under 2018 omsatte Kivra-koncernen 61,3 miljoner kronor. En rejäl ökning från fjolårets omsättning på 23,1 miljoner.

Samtidigt minskar också förlusterna rejält. Årsredovisningen skvallrar om ett minusresultat på 18,6 miljoner under förra året. Vilket kan jämföras med en förlust på 35,5 miljoner kronor under 2017.

“Det var ett fantastiskt år. Men vi har ett långsiktigt perspektiv och vill bygga en digital infrastruktur för Sverige. Kortsiktiga intäkter kommer inte i första hand”, säger bolaget vd Anna Bäck och fortsätter:

“Samtidigt ser vi att arbetet börjar ge resultat.”

Men lönsamheten hade redan kunnat finnas där – om det inte berodde på en liten detalj. Staten betalar fortfarande inte för distributionen av deras digital post, något de gör för fysisk post. Vilket innebär att myndighetsposten fortfarande är en förlustaffär för Kivra – fyra år efter att den tjänsten lanserades.

“Jag tycker det är intressant att regeringen säger att Sverige ska bli bäst i världen på att ta vara på digitaliseringens möjligheter. Idag betalar de för papperspost, men inte digital post. Det motsäger sig självt”, säger Anna Bäck och berättar att det nu bara krävs handlingskraft från ansvarig minister.

Frågan har enligt henne beretts länge, men har också hamnat i kläm i regeringsbildningar.

Tog över som vd i mars

Problemet med ersättningarna är något som Stefan Krook, bolagets grundare, har jobbat med länge. Ett arbetet som nu ligger hos Anna Bäck. Hon tog över som vd för bolaget i mars i år, efter att Stefan Krook valt att kliva åt sidan för att fokusera på affärsutvecklingen. 

“Det är klart att man kan bli frustrerad. Samtidigt, jag gillar att fokusera min energi på något som kan skapa värde. Det är självklart att jag vill föra den dialogen vidare för det kommer att skapa värde på lång sikt, men det är ingen mening att sitta och ringa dit varje dag. Just nu skapar jag mest värde genom att göra våra tjänster ännu bättre och ännu mer relevant", säger Anna Bäck.

Stefan Krook tidigare har kommunicerat att 2019 var året då bolaget skulle visa svarta siffror. Nu ligger de planerna lite längre fram i tiden. Istället har bolaget gjort fortsatta satsningar på tillväxt, där de exempelvis gick in i Finland under fjolåret. De har också tagit fram tjänster för digitala kvitton och avtalssignaturer.

“Den ägarbild vi har gör att vi kan vara väldigt långsiktiga i bygget att komma till lönsamhet.”

Planen framåt är att fortsätta på den nu inslagna vägen.

“Vi fortsätter växa. Vi kommer fortsätta öka omsättningen, men fortsätta minska förlusten. Sen är det en utveckling som kommer att fortsätta”, säger Anna Bäck.

Ni gick nyligen in i Finland, tittar ni på fler marknader?

“Fokus under 2019 är att få igång Finland och att den satsningen ska bli framgångsrikt. Sen tittar vi kontinuerligt på ett antal länder och bevakar vad som händer. Det är väldigt olika hur långt digitaliseringen har kommit i alla länder och hur infrastrukturen ser ut.”

Årsredovisningen visar också att antalet anställda i Kivra har ökat från 41 till 52. En siffra som nu ligger på cirka 70 personer enligt Anna Bäck.

Kivra ägs till största del av Karl-Johan Persson och Stefan Krooks gemensamma riskkapitalbolag 41:an invest ocj familjen Wallenbergs investmentbolag FAM.

Läs fler artiklar
LÄS MER