Sök

Regeringen: Gör det svårare att e-handla på kredit

fintech

Foto: TT.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Krediter ska inte längre få vara förstavalet när konsumenter handlar online.

Regeringen sätter ned foten och vill stoppa betalbolag från att locka in konsumenter i köp med krediter. Om det finns alternativ till kreditköp ska bolagen tvingas att använda det som förstahandsval till kunderna.

Det föreslår Finansdepartementet i en promemoria.

I ett pressmeddelande skriver Finansdepartementet att det vid e-handel är "vanligt att det betalningsalternativ som presenteras först - eller är förvalt - innebär att konsumenterna tar en kredit."

Av promemorian framgår att konsumentkrediterna har ökat snabbt sedan 2016. I dagsläget är tillväxttakten cirka 7 procent per år och konsumentkrediter utgör 18 procent av hushållens totala skulder.

Nu vill regeringen alltså stärka konsumentskyddet genom att förbjuda den typen av betalningar är förstahandsvalet.

"Den snabba utvecklingen av betalningstjänster på internet har gjort det lättare och säkrare för konsumenter att handla. Men det innebär också risker för den enskilde. Förslaget stärker skyddet för konsumenten genom att risken för att ta en kredit utan ett eget aktivt val minskar", säger Per Bolund, finansmarknadsminister i pressmeddelandet.

Det svenska fintechbolaget Klarna är en av aktörerna som tidigare har fått kritik för hur de arbetar med sina krediter.

Det slutade med att Sebastian Siemiatkowski i mitten av maj kallades till ett möte med Per Bolund och civilminister Ardalan Shekarabi. 

Regeringen ville ha svar på hur Klarna hanterat problemen med både id-kapning och överskuldsättning.

"Jag har träffat landets konsumentvägledare och de vittnar om att det är väldigt många människor som hamnar i skuldfällan tack vare exakt den här typen av upplägg och betalningslösningar”, sade Ardalan Shekarabi till då. 

Klarnas presschef Magnus Törnblom skriver i ett mejl till Breakit att de har tagit del av förslaget och att de ska komma med ett remisssvar.

"Generellt sett måste det givetvis vara upp till varje enskild konsument att avgöra hur han eller hon vill betala, och för handlarna vilka betalmetoder som de vill använda sig av. Det är inte något som staten ska lagstifta om. Det skulle dessutom riskera hämma innovation och utveckling av nya konsumentvänliga produkter, som faktiskt är det vi ägnar hela vår verksamhet åt, som skapat och skapar en större valfrihet för konsumenter både i Sverige och världen, och som gjort Klarna till ett av världens ledande företag inom betallösningar", skriver han.

Klarna själva ger köparna olika alternativ när de handlar online. Dessa är enligt Klarna anpassade efter saker som kundens köphistorik och vilken typ av produkt det rör sig om.

En sådan här lagförändring, som föreslås träda i kraft redan nästa år, skulle innebära att de tvingas ändra tjänsten.

"Hela poängen med att vi har individuellt utformade förslag är ju att vi ska ge konsumenten en så bra och enkel köp- och kundupplevelse som möjligt som utgår från just dem. Det gör vi inte om vi skulle föreslå betalmetoder de inte vill använda, eller om någon annan skulle bestämma vilka betalmetoder som ska presenteras för dem", skriver Magnus Törnblom.

 

Läs mer