Mentimeter går som tåget – mer än tredubblar vinsten

Mentimeter
Mentimeter går som tåget – mer än tredubblar vinsten

Johnny Warström, grundare och vd för Mentimeter. Foto: Sara Lindmark.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

"Folk älskar produkten – och då växer det på också."

Mentimeter grundades 2014 och sedan dess har omsättningen mer än dubblats varje år. Förra året hade bolaget en nettoomsättning på nästan 47 miljoner kronor jämfört med 17 miljoner året innan. Samtidigt ökade vinsten från 4 miljoner till nästan 15 miljoner.

"Vi har byggt det på att kunderna ska älska produkten – och då har de velat sprida det vidare", säger grundaren och vd:n Johnny Warström.

Och produkten som han säger att kunderna älskar är en app som ska göra möten mer interaktiva. Appen ligger i molnet och användaren kan prenumerera på den vilket gör det till en så kallad SaaS-tjänst. (Missa inte vårt event om SaaS – kolla in det här).

Istället för ett vanligt tråkigt möte kan man till exempel skapa quiz, svara på frågor eller tycka till om mötet i realtid. 

En idé som föddes när grundarna hade andra jobb, där det var mycket möten, och ville ha ett verktyg för att göra dem bättre.

"Från början byggde vi det på kvällar och helger," säger Johnny Warström.

"Sen märkte vi att det fanns andra som gillade det och att det kunde bli stort."

2016 var Mentimeter med i det prestigefulla inkubatorprogrammet 500 Startups i San Fransisco. Då flyttade man hela kontoret till staden på den amerikanska västkusten i fyra månader. 

Efter flytten tillbaka till Sverige har de behållit konceptet – varje år flyttar de kontoret till en ny stad i en månad. Tidigare i år var hela kontoret i Palermo i Italien.

"Vi märker att när man kommer till en ny stad och möter en ny kultur kommer man närmare kollegorna och når en ny kreativ höjd," säger Johnny Warström.

I dagsläget har Mentimeter 40 miljoner användare i 160 länder. Målet är att nå 600 miljoner människor – alltså mer än en halv miljard.

"Med den tillväxt vi har nu når vi det målet om 4-5 år", säger Johnny Warström. 

När de drog igång hade de hjälp av fyra ängelinvesterare (Johnny Warström berättar mer om det här) men har sedan dess inte tagit in något riskkapital.

"Vi har lyckats växa på egen hand och just nu ser jag ingen anledning till att vi skulle ta in kapital", säger Johnny Warström.

Läs fler artiklar
LÄS MER