Sök

Snappcar växlar upp – låter dig tjäna pengar på bilen utan att släppa nyckeln

SnappcarFordon

Fredrik Karlberg. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snappcar ska göra det lättare för privatpersoner att hyra varandras bilar – nu utan att behöva krångla med nycklar.

Det dyker upp allt fler lösningar som gör det möjligt för oss att dela saker eller tjänster. Här tillhör bilbranschen en av de sektorer som var tidigt ute med att anamma den så kallade delningsekonomin. 

För över tre år sedan slog holländska Snappcar, som låter privatpersoner hyra ut sina bilar till andra privatpersoner, på stora trumman när de lanserade i Sverige.  Året därpå tog bolaget in närmare 100 miljoner kronor för att växla upp här. 

Så hur har det egentligen gått? 

Fredrik Karlberg är Sverigechef för Snappcar, som även finns i Holland, Tyskland och Danmark. 

”Bildelning (mellan privatpersoner, reds. anm) har varit ganska dött i Sverige under en lång tid, men under de senaste två åren har man börjat växa ikapp de andra europeiska länderna”, säger Fredrik Karlberg.

Snappcar är återhållsamma med siffror, med hänvisning till konkurrensskäl. Sverigechefen uppger dock att det i snitt ständigt varit 100 ”Snappcar-bilar"  uthyrda i juni. Det är i runda slängar dubbelt så många som vid samma tidpunkt förra året.

Nu satsar Snappcar ännu hårdare i Sverige genom att, enligt dem själva, bli det första svenska bildelningsbolaget att erbjuda nyckelfri uthyrning. Det innebär att användarna kan låsa upp hyrbilen med hjälp av en app, vilket gör att parterna slipper trixa och mötas för att lämna nycklar.

”Specifikt innebär det att det kommer tillgängliggöras fler bilar i närförort och i utkanterna av städer, där bilar står men folk pendlar in till jobb”, säger Fredrik Karlberg. 

Kunden betalar runt 250 kronor i månaden för installationen, och beräknas tjäna på det så länge bilen hyrs ut minst ett dygn i månaden. 

Fredrik Karlberg ser ett ökat intresse för bildelning. Något han kopplar till stigande kostnader för bilägare, som parkering och bensin, tillsammans med klimatfokus. I och med de nya systemet tror Snappcar att fler personer kommer dela bilar under kortare perioder. 

Snappcar tar i snitt 12 procent på varje transaktion. Bolagets största marknad är fortfarande hemlandet Holland, följt av Sverige. I år beräknas den svenska verksamheten omsätta 10 miljoner kronor, en dubbling från 2018, med fortsatt negativt resultat. Siffrorna för hela koncernen är inte offentliga, men den holländska verksamheten är exempelvis 10-15 gånger större än den svenska. 

Den nyckelfria satsningen har precis rullats ut – men att satsa nyckelfritt för dock med sig en del tekniska utmaningar. Systemet bygger på en tredjepartslösning som installeras av Snappcar på uppmaning av kunden. 

Fredrik Karlberg avslöjar att det varit lite knivigt eftersom bolaget måste lära sig om varje enskild bilmodell för att kunna installera korrekt.

”Biltillverkarna skulle kunna dela bilar idag med Snappcar, det finns nyckelfri teknologi redan inbyggt, men de vill inte ge ifrån sig nycklarna till öppna operatörer. Därför måste vi gå in och lära oss hur man gör, modell för modell”, säger Fredrik Karlberg.

Läs mer