Metro sparkar alla journalister: "Passar inte in i vår affärsplan"

Metro Medier
Metro sparkar alla journalister: "Passar inte in i vår affärsplan"

Christen Ager-Hanssen, vd och ägare Metro. Foto: Press samt TT.

Johanna Ekström

Reporter

Satsar på att köpa innehåll istället för att skapa eget: "Billigt och bra".

Krisande tidningen Metro befinner sig i rekonstruktion, och har redan dragit ner kraftigt på antalet anställda. Nu står det klart att bolaget kommer göra sig av med samtliga journalister, skriver Expressen

"Journalister passar inte in i vår affärsplan. Det finns flera contentbyråer som producerar material som passar oss. Vi kommer att vara innehållsköpare", säger Christen Ager-Hanssen, vd och ägare, till tidningen och fortsätter:

"Vår strategi är inte att driva verksamheten med anställda journalister. Vi kommer att vara ett modernt företag som köper in innehåll. De som har bäst innehåll på marknaden kommer vi att köpa ifrån. Så enkelt är det. Vår strategi är att vara bäst på innehållsköp. Köpa billigt och bra".

Enligt Christen Ager-Hanssen är målsättningen framåt att enbart finnas digitalt.

Metro har skulder på 59 miljoner kronor till över 150 olika parter. Tidigare i år upphörde den dagliga distributionen av Metro via tidningsställ, istället har ett veckomagasin delats ut gratis i vissa delar av Stockholm.

Christen Ager-Hanssen har tidigare flaggat för att han planerar att ta in 150 miljoner kronor till Metro via en nyemission. 

Läs fler artiklar
LÄS MER