Sophia Bendz investerar i Spotify-avhopparnas walkie talkie-app

Breakit - Sophia Bendz investerar i Spotify-avhopparnas walkie talkie-app
Från vänster: Sophia Bendz, Ricardo Vice Santos och Andreas Blixt.
Breakit
Breakit

Affärsängeln Sophia Bendz går in med riskkapital i appen Roger, som lanseras på tisdagen. ”Målet är att få människor att börja prata med varandra igen”, säger medgrundaren Andreas Blixt.

Breakit
Breakit

De tidigare Spotify-kollegorna Ricardo Vice Santos och Andreas Blixt släpper idag walkie talkie-appen Roger. Entreprenörerna är backade av tunga namn, bland andra affärsängeln Sophia Bendz, men är förtegna om storleksordningen på finansieringsrundan. De bekräftar dock att det rör sig om miljonbelopp.

Kort sammanfattat är Roger en app som möjliggör att skicka ljud till vem som helst, även om personen du pratar in ditt meddelande till inte har laddat ner appen. Att det redan finns ett 70-tal liknande tjänster i Apples App store, verkar inte bekymra Andreas Blixt.

”Vårt mål är att människor ska börja prata med varandra igen, utan att behöva ta hänsyn till tidsskillnad”, berättar han över ett samtal från New York där de bägge entreprenörerna har sin bas.

 ”Vi har vänner och familj utspridda över hela världen, det här är en app för dem och för oss. Vi har fokuserat på att visa rätt information vid rätt tillfälle. Jag tror att vi har ett bättre gränssnitt, helt enkelt.", säger han.

Ricardo Vice Santos och Andreas Blixt (som alltid kallas "Blixt") träffades på Spotify där de båda jobbade som systemutvecklare. De kom bra överens och började resa ihop till olika hackertävlingar tillsammans.

När Ricardo Vice Santos gick in i en lyktstolpe i New York, samtidigt som han höll på att sms:a med en kompis i Sverige, föddes den första idén om en walkie talkie-app.

”Så här kan vi inte ha det”, sa han till Andreas Blixt och de två kompisarna började, för ungefär ett år sedan, att hacka på en lösning som skulle möjliggöra att skicka ljud fram och tillbaka bara genom att hålla ner en knapp och prata.

I december 2014, efter fem år på Spotify, bestämde de sig för att prata med Daniel Ek ”så att allt var okej”, säga upp sig och att ”köra stenhårt på att bygga något bra med egna pengar och efter ett tag med hjälp av investerare”, berättar Andreas Blixt som under sin tid på Spotify var med i det team på tre personer som skötte integrationen mellan Facebook och Spotify.

För Andreas Blixt, ursprungligen från Klippan utanför Helsingborg, tidigt intresserad av datorer och med en uppväxt som präglades av flyttlass och en skolgång som slutade vid 15-års ålder, öppnade resan till San Francisco en helt ny värld.

Som att äta middag med Mark Zuckerberg, till exempel.

Zuckerberg, som vid den här tidpunkten var vegetarian, hade tagit techteamet till en sushirestaurang men av misstag råkat beställa alldeles för mycket mat, vilket, berättar Andreas Blixt, ledde till en tävling om vem som kunde äta mest.

”Jag antog utmaningen. Det här var 2011. Sedan dess har jag inte ätit sushi.”

Just erfarenhet från USA, av globala marknader och åren på Spotify, ser Blixt som en kvalitetsstämpel för appen Roger.

För affärsängeln Sophia Bendz var kombination personer och idé avgörande.

 "När jag investerade var produkten bara en prototyp men jag ville investera i Blixt och Ricardo och deras idé. Jag tror att voice kommer att ersätta typing på många områden framöver och även om det finns 70 walkie talkie-appar i App store så har ingen av dem lyckats få mig eller mina vänner att bli sugna på att använda dem. Det handlar om att bygga en produkt som användarna älskar att använda", säger hon.

Jag frågar Blixt hur det känns att sitta i New York och vara del av en startup-värld som alla världens medier skriver om.

”Surrealistiskt”, blir svaret.

”Men också väldigt bra. Man kan se hur många vägar ens liv kunde ha gått, och så gick det så här. Jag är väldigt tacksam för att jag sitter här i New York och kan göra det jag älskar sedan jag var typ sex år gammal".

Han säger att bolaget för närvarande inte fokuserar på affärsmodellen, utan främst på att skapa en app som ska vara det lättaste sättet att prata med sina nära och kära på.

Namnet Roger förklarar han såhär:

"När den första prototypen av appen byggdes kunde vi inte sluta säga 'Roger' till varandra. Vi syftade på den klassiska frasen 'roger that' i radiokommunikationssammanhang – och namnet fastnade", säger Andreas Blixt.

Fakta om Roger

Sammanlagt fyra personer jobbar med att utveckla Roger från kontoret i Soho, New York. Appen kommer att finnas i App Store från och med den 8 december.

Text: Kina Zeidler

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel