Parfym.se får ny ägare

Parfym.se Priveq e-handel
Parfym.se får ny ägare

Tobias Blixt

Reporter

Skönhetsbolaget omsätter över 200 miljoner – nu säljer grundaren.

Den populära e-handelssajten Parfym.se har de senaste åren haft en makalös tillväxtresa. Mellan 2017 och 2018 ökade omsättningen från 165 till 201 miljoner kronor, samtidigt som de levererade positiva resultat.

Nu har grundaren och den tidigare huvudägaren valt att sälja en del av sin skönhetssajt till investmentbolaget Priveq. Med förhoppning om att fortsätta den starka utvecklingen i bolaget. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

“Vi är väldigt glada för att få kroka arm med Parfym.se och bidra till den fortsatta tillväxtresan framåt. Vi har följt bolaget under en längre tid och imponerats av deras starka position på marknaden samt hur de har lyckats att balansera hög tillväxt med tvåsiffrig lönsamhet i en konkurrensutsatt bransch ända sedan start”, säger Maria Perez Hultström, investeringsansvarig på Priveq i ett pressmeddelande.

Parfym.se grundades 2005 av Per Ejerhed och säljer olika typer av skönhetsprodukter över nätet i både Sverige och Finland. Under fjolåret visade de upp ett positivt resultat på cirka 15 miljoner kronor.

Den nuvarande vd:n Darko Drašković och tidigare ägare i bolaget kommer fortsatt att ingå i ägargruppen. Priveq äger enligt information på sin hemsida 76 procent av bolaget efter köpet.

“Som grundare till Parfym.se glädjer jag mig åt att få in Priveq som partner framåt. Jag ser fram emot att, tillsammans med Priveq, fortsätta den utveckling som Parfym.se haft fram till idag”, säger den tidigare huvudägaren Per Ejerhed i Parfym.se.

Breakit Stefan Lundell skvallrade i början av året om att Parfym.se var till salu, med en gissning på en prislapp på en kvarts miljard. Någon faktiskt summa har däremot inte avslöjats av parterna i affären.

Läs fler artiklar
LÄS MER