Sök

Matkedjan Paradiset får ny majoritetsägare

Paradiset

Paradisets vd Johannes Cullberg. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Matvarukedjan Paradiset får en ny storägare i form av det Stockholmsbaserade investmentbolaget Blue.

Blues intåg medför också ett skifte i Paradisets affärsstrategi. Det handlar om ett kliv ut ur den ekologiska dagligvaruhandeln för att istället jobba med hållbarhet, mat och hälsa på ett bredare plan.

Ett steg i det är att Paradiset lanserar ett eget varumärke tillsammans med bolaget Midsona som utvecklar och marknadsför starka varumärken inom "hälsa och välbefinnande". Det nya varumärket kommer att heta Everyday by Paradiset.

"Vi kommer att ta fram matprodukter som ska kunna säljas av olika återförsäljare. Det kommer bland annat att bli färdigrätter och andra togo-rätter", säger Johannes Cullberg till Breakit. 

Han berättar att paradiset också kommer att släppa fler nyheter efter sommaren.

"Vi kommer att få fler ben att stå på och det behöver inte bara handla om mat utan också om tjänster."

Hur mycket Blue äger i Paradiset eller vilket pris man fått betala för majoritetsposten avslöjas inte. Men enligt Johannes Cullberg sker affären i form av en nyemission för att få in mer kapital till expansionen och inte i form av sålda aktier. 

Enligt Johannes Cullberg har förhandlingar med Blue pågått under ett år och han är glad att få in dem som majoritetsägare.

"För min del kan jag inte önska en bättre ägare. De lever efter samma värdegrunder som jag. Hållbarhet och hälsa är grunden i allt man gör så man behöver aldrig kompromissa."

Paradisets omsättning steg från 90,1 miljoner kronor till cirka 115 miljoner under räkenskapsåret 2017/2018. 

Samtidigt ökade Paradisets förlust och landade till slut på 40 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 27,5 miljoner kronor året innan.

"Så ser det ut för alla dagligvaruhandlar som startar. Det är röda siffror i början men nu får vi ett till ben att stå på", säger Johannes Cullberg till Breakit. 

Läs mer