Viralsajter går ihop – du kan aldrig gissa vad som händer sen

Breakit - Viralsajter går ihop – du kan aldrig gissa vad som händer sen
Till höger: Ehsan Fadakar. Pressbild.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Mediejätten Schibsteds sajt Lajkat och Nyheter 365:s Newsner bildar ett sociala medier-nätverk. Målet är att tillsammans nå över två miljoner unika besökare i mobilen – varje vecka.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Innehållsbyrån Nyheter365 kommer i och med det nya samarbetet exklusivt sköta försäljning och alla kommersiella samarbeten med Lajkat.

“Vi vill vara den naturliga partnern för alla som ska nå ut brett och nischat i sociala medier,” säger Schibsteds sociala medier-chef Ehsan Fadakar.

Både Lajkat och Newsner lanserades förra sommaren och drivs framför allt genom trafik via sociala medier. Medan Lajkat har blivit Sveriges största underhållningssajt för en yngre målgrupp har Newsner attraherat en bredare målgrupp, däribland även många äldre.

“Tillsammans kommer vi bli väldigt starka. Vi har samma syn på framtidens digital annonsering och vi kommer fortsätta utmana och driva marknaden framåt i form av nya annonsmöjligheter,” säger Johan Rikner, vd för nyheter365.

Lajkat och Newsner kommer att erbjuda automatiserade annonser samt native, det vill säga annonser som till sin utformning påminner om redaktionellt material.

“Under 2016 vill vi skapa ett av Europas modernaste samarbeten med våra kunder, vi tror mycket på kreativ branded content både på sajterna och utanför, oavsett om det är rörlig bild eller text", säger Johan Rikner.

Läs fler artiklar
LÄS MER