Sök

Därför storsatsar Petter Stordalen på böcker: "Alla säger att det inte går"

NorstedtsStrawberry publishingMedier

Petter Stordalen vill bli stor inom böcker. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Petter Stordalens inbrytning på bokmarknaden förvånar.
I en DN-intervju öppnar hotellkungen upp om sin drivkraft.
"Det är samma sak som drev mig in i hotellbranschen – att alla säger att det inte går".

Solen stekte över Breakits trädgård i Visby när Isabella Löwengrip äntrade scenen. Inför publiken blev hon konfronterad med ett rykte, som precis börjat spridas bland delar av Almedalsveckans mer initierade besökare. Var det sant att hon och den norske hotellkungen Petter Stordalen planerade ett nytt projekt ihop?

"Vi har en bolagsidé på gång", bekräftade Isabella Löwengrip till Breakit.

Sommaren blev till höst. Och snart stod det klart att det inte blev något av den plan på ett gemensamt bokförlag som Löwengrip och Stordalen skissat på. Hon kunde inte se något momentum att bygga på, eller vad de skulle kunna göra så mycket bättre än de övriga på marknaden.

Men Petter Stordalen är dock fast besluten om att utmana de etablerade jättarna som Bonnier och Norstedts.

Hans förlag Strawberry Publishing har redan skakat om marknaden i Norge, och i går tillkännagavs en affär där bolaget sväljer det svenska förlaget Bazar. Därmed får man tillgång till rättigheter från författare som Paulo Coelho.

Draget att gå in i förlagsvärlden, en rätt traditionell bransch som nu på allvar börjar känna av strukturomvandlingen till en digital konsumtion, har förvånat vissa. I en stor intervju som publiceras i DN i dag berättar Petter Stordalen om motivet bakom hans förlagssatsning.

"Det är samma sak som drev mig in i hotellbranschen – att alla säger att det inte går. En finansanalytiker ringde mig och sa: 'Fan Petter, varför gör du detta? Publishing var det sista jag kunde föreställa mig att du skulle investera i'", säger Petter Stordalen till DN.

Han pratar i intervjun om att vi lever i en ny våg av storytellning, vilket visas av framgångarna för exempelvis Netflix och HBO. Stordalens analys är att behovet av berättelser är större än någonsin – och att författarna därmed är viktigare än någonsin.

Hans förlag ska ha en "lite annan idé om framtiden för storyn och distributionen av berättelserna".

Satsningen beskrivs som väldigt långsiktig, och Petter Stordalen öppnar upp för att investera rejält i Sverige om rätt möjlighet dyker upp. Kanske blir det fler uppköp. 

"Jag har gott om tid. Jag ska inte sälja, inte börsnotera. Jag har ett evighetsperspektiv. Och jag har lagt upp ordentligt med pengar, säger Petter Stordalen till DN.

Bland kollegorna, eller konkurrenterna, finns en viss oro.

"Det är en aktör med fet plånbok. Min främsta oro är att allting kommer att bli så jävla dyrt, att budgivningar om de stora namnen sticker iväg. Samtidigt är det också stimulerande med en ny aktör, säger Eva Gedin, vd för Norstedts till DN.

Läs mer