Sök

Alibaba gör offensiv – riktad mot Sverige

Alibabae-handelAlibaba

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Vill locka till sig svenska varumärken inom hälsa.

Det kinesiska e-handelsimperiet Alibaba är kanske mest känt för Aliexpress, som låter dig beställa billiga grejer direkt från leverantören i Kina.

Men företaget driver också Tmall, en digital shoppinggalleria mer lik Amazon.

Nu är är på jakt efter svenska butiker som vill hoppa på den massiva marknadsplatsen, som har 650 miljoner användare. Det skriver Dagens Nyheter.

Bolagets Nordenchef David Lloyd berättar att han främst söker efter svenska varumärken med koppling till hälsa.

"Det är ett stort fokus kring det i Kina nu och jag tror att Sverige framstår mycket som ett land där du har ett hälsosamt liv. Vi kommer leta efter företag som speglar den typen av image och hoppas kunna hjälpa dem se möjligheterna i Kina", säger David Lloyd till DN.

Sedan tidigare finns svenska spelare som Daniel Wellington och H&M på plattformen.

Hur stor kommission som Tmall tar ut framgår inte av DN:s artikel.

Läs mer