Sök

Ida Backlunds nya drag – nu börjar Rapunzel of Sweden med peruker

Rapunzele-handel

Ida Backlund, grundare av Rapunzel. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Löshårsentreprenören Ida Backlund gjorde nyligen comeback i sitt eget bolag efter fyra års frånvaro. Nu satsar hon på två nya produkter – håraccessoarer och peruker.

Ida Backlund startade Rapunzel för 12 år sedan och bolaget, som säljer löshår på nätet, blev snabbt en framgångssaga. Efter några år låg omsättningen på över 120 miljoner kronor och produkterna såldes över hela världen.

Men efter att, som Ida Backlund själv beskriver det, “ha jobbat dygnet runt i 8 år” valde hon att kliva åt sidan. Våren 2015 slutade hon som vd och sålde samtidigt majoriteten av bolaget till riskkapitalbolaget Valedo Partners. 

I april i år valde hon att komma tillbaka till bolaget i en ny roll med titeln ”creative founder”. Hon berättade då för Breakit att hennes fokus skulle ligga på att skapa och utveckla nya produkter. Sedan dess har hon jobbat hårt och snabbt.

Nu avslöjar hon att Rapunzel ska satsa på två nya produkter. Nästa vecka lanseras en kollektion med pärlhårspännen och i höst börjar bolaget sälja peruker.

”Jag vill att alla ska kunna ändra utseende snabbt och enkelt. Med en peruk kan man fixa håret på onsdag när man ska ut på fredag. Man kan också byta hårfärg och stil efter humör och kläder”, säger Ida Backlund till Breakit.

Rapunzel har sedan tidigare sålt peruker till cancerpatienter och andra som förlorat sitt hår men den här produkten är enligt Ida Backlund annorlunda och vänder sig till alla. Inspirationen är hämtad från Hollywood.

”Kändisar som Kardashians och Nicole Kidman har alltid peruk på röda mattan. Men perukerna är så bra att det ser ut som det är deras vanliga hår. Det är den typen av peruk vi har tagit fram. När jag har testat dem syns det inte att jag har peruk, folk tror bara att jag har färgat håret”, säger hon till Breakit. 

Ida Backlund testar en av sina peruker. Foto: Pressbild

Ida Backlund är inte ensam om att ge sig in i perukbranschen. Louise Sköld, som tog löshårsmärket Hairtalk till Sverige berättade i maj att hon ska starta två nya bolag i höst. Det ena bolaget ska bli en digital tjänst som säljer peruker. Hennes fokus ligger däremot mer på peruker för människor som drabbats av sjukdom, en målgrupp som Rapunzel redan gör produkter för.

“Vi ska serva människor som drabbats av sjukdom så att de ska kunna känna sig som sig själva igen”, sa Louise Sköld till Breakit då och avslöjade även at hon planerar att ta över rodret för den nya satsningen och överlåta vd-posten för Hairtalk, som omsätter 50 miljoner, till någon annan till hösten.

Rapunzel omsatte 150 miljoner 2018 och målet 2019 är fortsatt tillväxt. 

Läs mer