Sök

Mobilskalskungen Joachim Lindström om miljardförsäljningen: "Bra att trygga upp privat"

iDeal of Sweden

Joachim Lindström, vd Ideal of Sweden. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Efter miljardaffären – nu berättar grundaren Joachim Lindström om framtidsplanerna och varför de väljer att sälja.
"Det gör att man vågar satsa hårdare", säger han till Breakit.


Under måndagskvällen kom nyheten att Ideal of Sweden, som gjort succé med sina mobilskal, säljs. Ingen summa har bekräftats men det ska röra sig om cirka 2 miljarder kronor .Ingen dålig deal för grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer som slagit undan konkurshot flera gånger under resans gång. 

Det är oklart exakt hur mycket pengar grundarduon får i affären. Riskkapitalbolaget Altor köper 60 procent av Ideal of Sweden. Men sett till prislappen kan vi räkna med att det rör sig om rejäla summor.

Några större luxuösa utsvävningar är dock inte att vänta, menar Joachim Lindström.

”Privat så finns det inte så mycket som vi ska göra. Jag har investerat lite i fastigheter och kommer över tid kanske investera i andra bolag”, säger han till Breakit.

Joachim Lindström stannar kvar på posten som vd, och tillägger att hans fulla fokus fortfarande ligger på att bygga vidare på Ideal of Sweden. Grundarna har dessutom sålt aktier i två större kapitalrundor tidigare, förklarar han.

”Jag tror att det är bra att sälja av lite i omgångar för att trygga upp privat när man sitter med stora värden i aktier. Det gör att man tar bättre affärsmässiga beslut och vågar satsa hårdare. Det är viktigt att privat risk inte blir en bromskloss för bolaget”. 

Joachim Lindström säger att han ser fram emot att få in en ny ägare som ifrågasätter och utmanar. Efter Altors intåg äger grundarduon runt 20 procent av Ideal of Sweden.

”Vi återinvesterar en stor del av vårt kapital då vi tror stenhårt på en ljus framtid för bolaget och att vi vill vara med många år framöver och bygga detta riktigt stort globalt”.

Joachim Lindström hoppas att Ideal of Swedens resa ska inspirera andra att våga satsa. Han berättar att de två första åren som var tuffast, när grundarna gjorde allt själva och konkurshoten avlöste varandra. Hela verksamhetens överlevnad hängde på att ett fåtal återförsäljare var villiga att fortsätta satsa på dem. Bolaget saknade ständigt kapital, även när det gick som bäst.

”Jag och Filip tog inte ut någon lön alls de första två åren för att sedan gå över till att ta ut 8000 kronor i månaden före skatt. Det är klart att folk undrade vad vi höll på med då när vi satt på garageuppfarten”.

Joachim Lindström riktar även beröm till Ideal of Swedens anställda som gjort resan möjlig. Han säger att han är tacksam över att "det gått som det gått", även om han velat att det skulle gå ännu snabbare.

"Framrutan är större än backspegeln och det gäller att driva konstant utveckling, att se tillbaka på det man har gjort inom alla delar, ifrågasätta och utveckla varje dag. Det är lättare att jaga än att bli jagad och det gäller att ha denna inställning och personer med densamma inom bolaget för att nå framgång". 

Den 17 oktober är Joachim Lindström med på Breakits tillväxtevent Scaleup day i Stockholm. Spana in det här!

Läs mer