Sök

Nu ska barn kunna skriva ut egna leksaker med Skriwares teknik

SkriwareSkrimarketVeckans Break?

F.v: Jakub Zaborowski (mjukvaruingenjör), Katarzyna Maczkowiak (produktchef), Stefan Stankiewicz, (teknikchef), Daniel Losinski (vd och grundare), Damian Wierbilowicz, (ingenjör).

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svensk-polska startupbolaget har tagit fram en 3D-skrivare som vem som helst ska kunna använda.

Varje vecka presenterar vi ett nytt och oprövat bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med Skriware.

Daniel Losinski, vd och grundare för bolaget, kom på idén för flera år sedan när han själv började intressera sig för 3D-skrivare.

“När jag testade olika modeller märkte jag snabbt att det är ganska komplicerat. Ett barn till exempel, eller min mor, skulle aldrig klara av att skriva ut något med de skrivare som finns på marknaden”, säger han.

Han bestämde sig därför för att utveckla en skrivare som är “så enkel att använda att ett barn kan skriva ut sina egna leksaker”.

Bolaget har utöver själva skrivaren skapat en webbshop med olika figurer och prylar som kan skrivas ut med ett enda klick.

När skrivaren lanseras nästa år ska webbshopen, Skrimarket, bestå till största delen av prylar som bolaget självt har designat. På sikt vill Skriware dock att användarna ska ladda upp modeller och dela med varandra.

“Man väljer själv om man vill ta betalt för modellerna man lägger upp. Tanken är att både privatpersoner och företag ska kunna lägga upp och ge bort eller sälja prylar genom Skrimarket”, säger Daniel Losinski.

Nu håller bolaget på att ta in pengar på crowdfundingplattformen Kickstarter för att få igång produktionen. I skrivande stund har bolaget samlat in nästan 350.000 kronor. Inte olikt några av Sveriges mest lyckade crowdfundingkampanjer som Pugz och Earin.

“Det är dels att få in lite kapital för att kunna få produkten i produktion. Sedan är det också en väldigt bra marknadsföringskanal”, säger Daniel Losinski.

Daniel Losinski berättar att företaget också har för avsikt att ta in riskkapital på traditionellt vis.

“När kampanjen är klar kommer vi att försöka ta in ytterligare 2 miljoner dollar (närmare 17 miljoner kronor). Men det viktigaste men den rundan blir egentligen att få in en person med erfarenhet av att kommersialisera en hårdvaruprodukt. Vi behöver den erfarenheten för att ta det här till en världsprodukt”, säger Daniel Losinski.

Tidigare har utvecklingsbyrån Daft Code, där Daniel Losinski är marknadschef, investerat 2 miljoner kronor i Skriware.

Läs mer