Investera i mediatech – tre startups som förbättrar lönsamheten med mediatech

Almi Invest Media mediatech
Investera i mediatech – tre startups som förbättrar lönsamheten med mediatech

Marcus Boijemyr, Fund Manager på Almi Invest.

STARTUPSPANING. Mediatech har vuxit fram ur behovet att modernisera hela annons- och mediamarknaden. Nu kommer en ny generation av företag som ökar på lönsamheten och gör kunderna till influencers.
Häng med i Almi Invests femte startupspaning – om mediatech.

Hela mediatech-branschen har genomgått ett turbulent stålbad och en stor transformation som späs på av den stora globala digitala megatrenden. Snart kommer de flesta av oss ha röststyrning genom smarta högtalare och kunna shoppa direkt det du ser i videon. Denna starka digitaliseringstrend inom mediatech drivs också på av att publicister behöver hitta nya sätt att bli lönsamma, trots minskade redaktionella resurser och digital dominans och påverkan på annonsmarknaden av Facebook, Google och Amazon. Ytterligare en utmaning för publicisterna är att företagens inhouseavdelningar växer när alla vill vara sin egen publicist och marknadsföra sitt egna innehåll på webb och sociala medier. 

“Tech har drivit på gör-det-själv trenden, ökad grad av automatisering och nya sätt att marknadsföra produkter och tjänster som skapar ett starkare engagemang och träffsäkerhet”, säger Marcus Boijemyr, Fund Manager på Almi Invest.

Här uppstår behovet av att fler och fler publicister önskar göra ett skifte från annonsbaserade intäkter till användargenererade intäktsströmmar. Företag vill träffa rätt i sin målgrupp och fortfarande finns ett intresse av att betala publicister för varumärkeskopplat innehåll som visas och hörs på rätt plattform, som de själva inte alltid kan nå eller skapa. 

Artificiell intelligens ger insikter som gör att företag kan rikta personaliserat innehåll och annonser utifrån dina intressen och sannolika intressen.

“Artificiell intelligens ger insikter som gör att företag kan rikta personaliserat innehåll och annonser utifrån dina intressen och sannolika intressen", säger Marcus Boijemyr. 

För att klara konkurrensen vässar publicisterna sina koncept på multipla plattformar, såsom podcasts, interaktiva videoformat, artiklar som läggs bakom betalvägg samt events där de kan skapa intäktskällor som kompletterar den traditionella nyhetsrapporteringen. Allt handlar om att träffa rätt i målgruppen både på bredden och på djupet, där du kan ha en effektiv engagerande interaktion med både läsare, lyssnare och blivande kunder.

Här är tre svenska startups som hjälper till att adressera möjligheterna inom mediatech och utmanar traditionella nyhetswebbsidor, reklamkampanjer och mellanhänder i annonsledet:

Strossle – ökar medias lönsamhet 

Snabbväxande Strossle utvecklar en plattform som hjälper medieindustrin att öka lönsamheten. Bolaget har skapat en teknik för webbsidor som ger varje enskild läsare skräddarsydda rekommendationer av innehåll – både redaktionellt och annonser. Rekommendationerna baseras på vad plattformen kontinuerligt lär sig om innehåll och konsumtionsmönster. Strossle får betalt när en användare klickar på någon av de annonser som tekniken rekommenderar. Intäkterna delas med de publicister som finns med i Strossles nätverk.

På kundlistan i Sverige står en rad tidningskoncerner i Norden, bland andra Stampen, Egmont och Aller. 

Många publicister och mediahus både i Sverige och internationellt har fått upp ögonen för finessen med detta. På kundlistan i Sverige står en rad tidningskoncerner i Norden, bland andra Stampen, Egmont och Aller. 

Strossle har haft en snabb tillväxt, så snabb att bolaget 2018 tog andraplatsen på Deloittes lista över Sveriges 50 snabbast växande teknologiföretag. Omsättningen 2017 uppgick till 99 miljoner kronor där Sverige, Norge och Danmark står för majoriteten. Strossle har idag kontor i Stockholm, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Amsterdam, Madrid och New York.

Strossles mission är att hjälpa tidningar och mediehus att tjäna pengar på sitt innehåll igen, trots minskade redaktionella resurser.

Referanza – låter fansen sköta marknadsföringen

Micro Influencer Marketing är ett fenomen är på stark frammarsch. Till skillnad mot Influencer Marketing, där kändisar rekommenderar saker till sina följare, handlar detta om vanliga människor. Referanza, vars plattform låter kompisar rekommendera saker till varandra på sociala medier, var tidigt ute med detta.

Eftersom konsumenter tenderar att lita mer på sina vänners rekommendationer på Facebook, Twitter eller Instagram än på traditionell reklam, så är verifierade kundbetyg en guldgruva för företag. Här ligger Referanza långt framme.

På Referanzas plattform kan företag hitta och arbeta med sina befintliga nöjda kunder och låta dem rekommendera upplevelser och produkter till sina vänner. Till exempel kan en konsertbesökare som köpt biljett få ett sms med påminnelse att bjuda med sina vänner. Efter föreställningen får de ett nytt sms med möjlighet att rekommendera den till sina vänner. Genom att mäta upplevelsen hos kunderna, kan man låta dem som ger högsta betyg och bäst feedback dela detta i sociala medier så att deras vänner och vänners vänner ser den positiva recensionen.

Ett stort kliv i Referanzas utveckling är avtalet med USA-baserade biljettgiganten Ticketmaster.

Referanza har inledningsvis valt att satsa på kunder inom upplevelseindustrin, till exempel konserter, musik, bio, teater, stand up och sport.  På kundlistan står bland andra evenemangsarrangörer som Live Nation, 2 Entertain, Mosebacke, Oscarsteatern och Berwaldhallen.

Ett stort kliv i Referanzas utveckling är avtalet med USA-baserade biljettgiganten Ticketmaster. De ska sälja Referanzas lösning till alla evenemangsarrangörer i sitt system, vilket innebär att Referenza fått tillgång till kunder på 30 olika marknader.

Danads – gör det enklare att annonsera online

Den starka gör-det-själv-trenden i företagsvärlden förändrar köpbeteendet på annonsmarknaden i snabb takt, vilket gett adtechbolaget DanAds en snabb tillväxt och en namnkunnig kundlista.

Tanken är att göra det lättare för små och medelstora företag att boka annonser hos stora publicister. 

DanAds helautomatiska självservicesystem är avsett för publicister och medieföretag, där annonsörerna kan boka, optimera och justera onlineannonser dygnet runt. Tanken är att göra det lättare för små och medelstora företag att boka annonser hos stora publicister. 

Samtidigt optimerar det den interna säljprocessen för publicisterna – från själva köpet via faktureringen till uppföljningen. Hittills har denna process oftast gått via publicisternas egna system vilket kan vara tidskrävande och kostsamt.

Många svenska och internationella annonsörer och publicister har fått upp ögonen för DanAds smidiga annonsplattform. På kundlistan står bland andra den globala auktionssajten eBay, mediabolaget Freestar, Klarna, Truecaller, Shazam, Philips och Bloomberg.

DanAds står nu för en kraftig tillväxt sedan förvärvet av det svenska utvecklingsbolaget Backbone Consulting. I och med detta blir det enklare att göra de integrationer som behöver göras vid installationen av DanAds självbetjäningssystem.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Har du också ett bolag som revolutionerar din bransch? Pitcha in ditt bolag här!

Läs även Almi Invests startupspaningar om musictechsportstechgreentech och e-hälsa!

 

Läs fler artiklar
LÄS MER