Breakit - Emanuel Karstens replik till Aftonbladets Ehsan Fadakar
Foto: Martin Ridne

Emanuel Karstens replik till Aftonbladets Ehsan Fadakar

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
04 dec 2015, kl 15:15

Debatten mellan Breakits krönikör Emanuel Karlsten och Aftonladets sociala medier-chef Ehsan Fadakar.

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
04 dec 2015, kl 15:15

Ehsan!

Roligt att du engageras av min krönika! Jag förstår att min verklighetsbeskrivning är stressande.

Mindre roligt är att du lade så mycket tid på att rätta faktafel utan att presentera någon ny fakta. Trots det generösa erbjudandet att berätta om detaljerna kring hur Aftonbladets avtal med Facebook ser ut kan jag inte hitta ett spår av detta i ditt svar här. Inte heller var Facebook särskilt sugna på att ge några djupa detaljer om ert avtal.

Det är väl helt i sin ordning, men då får man förlita sig på de internationella medieuppgifter som cirkulerat. Det är därifrån min gissning om "sockrade avtal" kommer från, eftersom Facebook då uppgett att de låter tidningar behålla alla annonsintäkter de får från annonsörer de tar med sig till Facebook. 

Det är också därför jag skriver att ni kryper upp i Facebooks knä. Inte bara låter ni då Facebook kontrollera era texter, ni drar också med era annonsörer dit. Och hur länge gäller detta? Facebook kan så klart när som helst ändra sig, men då finns redan ett etablerat beteende hos läsare och också kanske annonsörer.

Det är sant att Aftonbladet har en helt unik position, men anledningen till att ni, precis som Expressen och så många andra, satsar så hårt på virala sajter och Facebook-paketering är för att ni inser att direkttrafiken inte går att förlita sig på.

Därför beskriver jag det här som slutet av en gammal era och början på en ny.

Lycka till!

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel