Sök

Influencern Lucas Simonsson om elsparkcykelolyckan: “Allt blev svart”

LimeVoiTransport

Lucas Simonsson råkade ut för en olycka när han åkte elsparkcykel. Foto: TT/skärmdump

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Högsäsong för elsparkcyklarna – men säkerheten ifrågasätts.

På mindre än ett år har flera svenska städer invaderats av elsparkcyklar. Först ut var svenska bolaget Voi som lanserade i augusti, för att följas av bland annat Lime och Tier. Samtliga tungt backade av riskkapital.

När Voi i november tog in 450 miljoner kronor, i en runda som leddes av brittiska vc-firman Balderton Capital, var det till en värdering på en halv miljard. Och i mars tog bolaget in ytterligare 278 miljoner. 

Det varma vädret innebär högsäsong för bolagen. Och med det ökar också risken för olyckor. 

För ett par veckor sedan inträffade den första dödsolyckan i Sverige, när en man avled efter att ha krockat med en bil i Helsingborg. Tjänsten hade då bara funnits i en vecka i staden. 

I samband med det slog också ett sjukhus i Stockholm larm om att de fick in minst en skadad person om dagen.

Transportstyrelsens utredare gick också ut och varnade för riskerna med elsparkcyklarna (där han delvis blev feltolkad i medierna om att han ville förbjuda dem helt, vilket inte var fallet). 

En av dem som råkat ut för en olycka i helgen är influencern Lucas Simonsson. Han varnar nu sina över 800.000 följare på Instagram för elsparkcyklarna.

I inlägget, som visar en bild där han ligger blodig i en sjukhussäng, skriver han bland annat:

“En sparkcykel kan gå i 35 km/h i nedförsbacke och då kan man skada sig rejält om man ramlar. För mig blev allt svart och jag vaknar av att en främling pratar med ambulansen i telefon”.

“Tio minuter innan det så minns jag att jag hade lite problem med bromsarna samt att gasen kunde hänga sig”.

Han uppmanar vidare de som åker elsparkcykel att ha hjälm samt att inte köra berusade.

Lucas Simonsson kom undan med sju stygn i pannan och fyra i örat.

“Hade jag haft otur kanske jag inte hade levt idag. Hoppas att alla tar åt sig där ute och tar hand om varandra. Livet är för kort för att slängas bort på en sparkcykel”, skriver han.

Elsparkcyklar får inte gå fortare än 20 km/h (för elcyklar är det 25 km/h som gäller) för att få köra på cykelbanor.   Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller.

Har du eller någon du känner varit med om en olycka med en elsparkcykel? Hör av dig till oss på tips@breakit.se. Du kan självklart vara anonym. 

Läs mer