Debatt: Emanuel Karlsten framför bara gissningar och faktafel

Breakit - Debatt: Emanuel Karlsten framför bara gissningar och faktafel
Breakit
Breakit

Emanuel Karlstens krönika om följderna av att svenska medier nu börjar använda Facebook-tjänsten Instant articles består av gissningar, faktafel och framtidsspaningar baserade endast på egna erfarenheter. Det skriver Aftonbladets sociala medier-chef, Ehsan Fadakar, i en replik.

Breakit
Breakit

Först och främst. Karlsten skriver att kvällstidningarna är "djupt beroende" av Facebook. Att skriva "kvällstidningar" är att göra det lätt för sig och avslöjar en okunskap.

Alla som jobbar i branschen, från journalister till annonsörer, förstår de gigantiska digitala skillnaderna mellan Aftonbladet och Expressen. Aftonbladet är inte beroende av Facebook, andra är det. Över 80 procent av Aftonbladets trafik är direkt. En del kommer från Google, en del från Facebook. 10-12 procent är inte ett "djupt beroende".

Självklart är vi ensamma i världen att ha den här positionen i ett enskild land. Vilket också bekräftades av en undersökning som genomfördes av Novus på beställning av SVT, där Aftonbladet inte bara visade sig vara svenskarnas första nyhetskälla under terrorattackerna i Paris, men också den överlägset största alla relevanta kategorier.

22 procent angav Aftonbladet som första nyhetskälla. 8,5 procent angav Facebook. Expressen ligger på 3,8 procent. I samma undersökning var Aftonbladet.se tre gånger större än Facebook i den attraktiva målgruppen 18-24. Expressen, som jämförs med Aftonbladet i Karlstens svepande krönika, hade noll procent. Att Aftonbladet dominerar är ett bevis på över 20 år med ständig, osentimental förnyelse.  

Att sen följa upp med att hävda att svenska medieaktörer "kryper upp i knät på Facebook" är också okunskap. Karlsten verkar inte ha tagit reda på hur testet eller avtalet med Facebook ser ut och istället höftat fram en krönika.

Han bekräftar detta genom att inte bara en, utan två gånger skriva: "Jag gissar att erbjudandet är sockrat". Jag tycker inte att gissningar är en bra väg framåt för en seriös bevakning av den svenska och globala medieutvecklingen.

Aftonbladets inställning är att de dagar man gissade sig fram till beslut är över. Därför har vi valt att medverka i testet för att med data och kunskap ta strategiska beslut om framtiden. Jag rekommenderar Karlsten att slå mig eller Facebook en pling nästa gång och fråga hur ett avtal ser ut. Att gissa sig fram är inte en medieanalytikers roll. 

Avslutningsvis skriver Karlsten att "det inte kommer att bli som förr". Detta är en självklarhet. Det är också varför Aftonbladet kan fortsätta att vara Sveriges primära nyhetskälla, trots all konkurrens från omvärlden.

Digitaliseringen går i rekordfart och det gäller att hänga med. Mina kollegor gör ett fantastiskt jobb för att analysera konkurrensen, utnyttja möjligheterna och fortsätta att stärka och förädla positionen som Sveriges primära nyhetskälla. 

Läs Emanuel Karlstens replik här

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel