Soundtelling får in kapital från H&M-arvinge

Soundtelling Comade riskkapital
Soundtelling får in kapital från H&M-arvinge

Soundtellings grundare Mohamed El Abed, Martin Johnson och Andres Moreno. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

"Får resurser att gå in i andra branscher som film och tv.”

Den svenska poddbyrån Soundtelling grundades 2016 och utvecklar och producerar poddar åt bolag som Clas Ohlson och Sneakersnstuff, liksom aktörer som Rädda barnen och Utbildningsradion.

Förra året landade de ett avtal med det amerikanska podcastnätverket Radiotopia, där de producerade podcasten Showcase Secrets.

Under 2018 omsatte Soundtellingt cirka 3 miljoner kronor, med en vinst på 350.000 kronor. I år räknar man med en omsättning på 10 miljoner och 2 miljoner i vinst.

Nu meddelar bolaget, som hittills har vuxit med eget kapital, att de tar in H&M-arvingen Tom Perssons bolag Comade som investerare.

Vilken summa det rör sig om avslöjas inte. Men pengarna ska gå till att utveckla egna “skalbara projekt för både svenska och globala podcastmarknaden”, liksom rekrytering av nyckelpersonal.

"Vi ser idag hur marknadsledande bolag som Spotify och Google det senaste året investerat i ljud och podcast och det är bara början. Vår plan är att vi ska bli Skandinaviens Gimlet Media”, säger Mohamed El Abed, medgrundare och exekutiv producent på Soundtelling i ett pressmeddelande.

Grundarna bakom Soundtelling är Mohamed El Abed, Martin Johnson (som ligger bakom den populära podcasten Spår) och Andres Moreno.

"Samarbetet med Comade Sthlm möjliggör för oss att växla upp och utveckla våra skalbara IP:n samtidigt som vi får resurser att gå in i andra branscher som film och tv”, säger Andres Moreno, medgrundare och vd på Soundtelling i pressmeddelandet.

Breakit har tidigare berättat att Comade och Tom Persson även investerat i filmbolaget Breakable Films. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER